Umedalens skulpturpark…

Vi begav oss till Umedalens Skulpturpark idag. Ni vet, det är lättare att åka till Stockholm och beta av 17 muséer än att gå till någon sevärdhet i hemtrakten. Det blåser i Umeå idag. Kanske förtog det helhetsupplevelsen av något som på Umeås Turistbyrås information på nätet beskrivs på följande sätt: ”En av Europas förnämligaste skulpturparker ligger i Umeå”….”Tack vare konstprojektet Umedalen Skulptur är Umedalsparken i dag en av länets största attraktioner med över 20 000 besökare varje sommar.”

Nu ska ni få se ett axplock från Umedalens Skulpturpark Ja, kanske var det blåsten som gjorde att de 20 000 besökarna inte var där idag. Parken ligger i ett vackert område där Umedalens mentalsjukhus förut verkade.  Nu är det en privat företagsby.

Från Umedalen…
 

 

 

 

 

 

Från konstverket ”Love song for Umeå”…

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                    ”Skor i brons”…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                  ”Brittas Fot”…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Umeå och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Umedalens skulpturpark…

  1. arrami54 skriver:

    …hej där! Även min dag gick i konstens tecken, besökte en konstutställning och sedan en utställning med gamla USA-bilar. Värmen har fått sommaren att slå ut i full blom, t.o.m. tre av mina rosor visar upp sin prakt…och kullen framför huset har huserat lyckliga ungdomar som festat och spelat gitarr hela kvällen…man bara myser i sommarkvällen! 😉
    Såg några bilder på dig i inläggen nedan, du är söt, speciellt på bilden med …vad kallade du håret, ”svintolugg”? 😉
    Avslutar kvällen (som blivit natt ser jag) med att läsa lite i din blogg och lämnar ett avtryck med dessa ord. Det tar nog ett tag innan jag börjar blogga riktigt aktivt igen…du vet, det är sommar och det finns mycket där ute som lockar!

    Må bättre än gott Britta! 😉

    • Britta skriver:

      Hoppas du återkommer ”på riktigt” snart med dina tänkvärda inlägg. Sommaren har gjort entré här också. Det känns härligt och nu får vi samma väder som ni söderut haft en tag (äntligen!)

      Ja, det kanske är inne med Svinto-lugg, men hittills verkar det bara vara jag som vet att det är så. Men, snart kommer alla andra efter…:-)

      Ha en underbar dag! Kram

  2. Gunnar (deckare) skriver:

    Hej

    Jag och dottern var i Umeå för några år sen. Min kusin som nu tyvärr har gåttt bort visade oss allt som var sevärt i Umeå med omnejd. Minns skulpturerna som fanns utomhus på flera olika ställen. Fantasiskt!

    Jag har läst din berättelse om Höhässjandet. Rörande! Och vilket fint språk du har. Du borde skriva mer tycker jag.

    • Britta skriver:

      Vilken feedback! Vad roligt att du tyckte om min berättelse om min barndom, som jag minns den idag. Hoppas du får en fin dag Gunnar!

  3. madonnan skriver:

    Vilka jättefina bilder! Vackert.

    Hoppas du har en bra måndag!

    Kram

    • Britta skriver:

      Det är jätteskönt idag (söndag:-) härligt att ha ytterligare en dag ledigt. Hoppas värmen håller i sig och att du också har en fin dag. Kram!

  4. Andromeda skriver:

    Du har rätt i att man ofta missar de sevärdheter som finns i närområdet… Ha en fortsatt skön dag!
    Kram

  5. ninapinas skriver:

    Härligt att komma ut på lite aktiviteter som är kulturella! Ser riktigt fint ut.

    • Britta skriver:

      Det är väldigt fin omgivning där. Blåsten förtog lite av upplevelsen, men kul att se ändå. Det finns väldigt mycket kulturaktiviteter här i Umeå och man borde göra mera, men ibland blir det en konsert, teater och några gånger har vi gått på Norrlandsoperan. Umeå är kulturhuvudstad 2014, så det kanske bara blir bättre och bättre. Ha det fint Nina!

Kommentera

