Ut på äventyr i tidig morgon…

Den tidiga morgonen ger jag mig ut på äventyr – bland rubriker i tidningarnas välfyllda förråd av krönikor och nyheter. Kungen ”Kungen” har inte släppt sitt grepp ännu – rojalister vrider sina händer i sorg och vrede över rapporteringen, andra skrattar och någon frågar sig (fritt citerat): Vad vet vi om Drottningens inställning till det hela – vad vet vi om deras liv? Vidare skriver hon om känslan av allmänhetens må-braande när en kändis liv granskas ingående eller när man får se fula morgonbilder på i vanliga fall någon som tillhör det snygga folket. Att människan tycker det är skönt när fokus flyttas från den egna personen till någon annan som man kan förfasas över. Vad menar hon? Är vi inte alla perfekta varelser som aldrig gör det endaste fel och är vi bara glada över att ”någon annan” kommer i strålkastarljuset och vid diskussionerna vid parmiddagarna skulle aldrig någonsin någon av oss kunna göra detsamma…

Jo, jag hamnade på Expressen och upptäckte Jenny Östergren, ni vet hon som bl a leder morgonprogram i TV4, varit med i ”På spåret” osv. Jag gillar Jenny för att jag tycker att hon är lite vanlig, skärpt och kan visa aningen humör. Nu upptäcker jag hennes krönikor och hon skriver om skönheten som kommer inifrån och att det är lättare att älska något som är fult än vackert. Eller åtminstone väcker fulheten empati. Citat: ”Den tillfälliga ytan tar alltmer plats i offentligheten, men när vi vilar gör vi det i det mänskligt oputsade, hängmagade och skrynkliga. Och där vi vilar, växer skönheten.”
Upptäck Jenny Östergren:
http://www.expressen.se/kronikorer/jennyostergren/1.2364746/jenny-ostergren-det-ar-en-plaga-att-vara-for-vacker

Britta Svensson är en annan av kolumnisterna (eller vad det nu heter, krönikör kanske – jag blir jämt så osäker på vad de kallas). Hon skriver också om Kungen ”Kungen” och att ingen är perfekt.  Hon är rojalist, hennes bästa dag var när Kronprinsessan gifte sig och hon tycker att (fritt citerat) avskaffa ni Kungahuset – men kom inte och gnäll efteråt när livet blir grått och trist. Hon har faktiskt en poäng där. Britta Svensson skriver i Expressen, den tidning som enligt Jan Guillou i Aftonbladet skriver gav Camilla Henemark 600 000 kr för att gå ut och berätta ”sanningen” om henne och Kungen ”Kungen”.

Herman Lindqvist är inte glad. Varför Kungen gick du ut med detta meddelande? Nej, nej och nej. Du skulle ha varit tyst eller skrivit något eller ja, vad som helst annat än det här…

Kanske är det dags att inse att en kung är en kung och en drottning är en drottning, fast inte helt perfekta. Det väcker i mig en slags empati…

Och frågan kvarstår när driften med Kungahuset började egentligen – var det med boken ”Den motvillige monarken” eller var den bara en efterföljare av TV4:s humorprogram ”Hey Baberiba”…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ut på äventyr i tidig morgon…

  1. Ewa skriver:

    Du skriver så otroligt bra !!

    Och jag håller med dig skrev om hetsjakten av kungen på AB sista inlägget där tycker det är för bedrövligt rent ut sagt för att inte använda fulare ord !

    Har inte läst senaste dagarnas media cirkus men ska titta nu !
    Säkert kommer jag bli arg och upprörd igen =P

    Önskar iaf dig en superfin dag Britta stor Kraam

    • Britta skriver:

      Kram Ewa! Roligt att du skriver igen. Jag har saknat dig.

      Underbart väder idag – nu känns det att sommaren kommit.

      Det känns som om kungen borde få en fridag idag i alla fall – på svenska nationaldagen. Man vet ju inte alla turer, utan bara det som skrivs i tidningar och böcker.

      Ha en fin dag Ewa. Kram

  2. Andromeda skriver:

    Jag bryr mig inte om kungahuset och inte nationaldagen heller för den delen. Skriverierna om kungen den senaste tiden gör honom bara mer mänsklig tycker jag. Vi har alla våra fel och brister. Så trist det skulle vara om alla var perfekta… Nu är jag klar med tvätten och ska ut i solen 🙂
    Ha en fortsatt fin dag!
    Kram

Kommentera

