Det är en stor dag idag…

Jag bakar – jordgubbstårta. En man fyller år. Inte vilken man som helst, utan honom som jag lever med och därför bakar jag tårtbottnar i varmluftsugn. Det är första gången jag testar varmluften, jag är ju så traditionell och varför använda varmluft när vanlig ugn gått hur bra som helst i 100 år. Men idag är den en stor dag och stora och speciella dagar gör man något ovanligt.

Födelsedagen började redan igår. Jag gick ut på stan för att handla presenter. Inom mig hade jag en ungefärlig bild av vad denna lilla promenad skulle inbringa och jag fann de ultimata presenterna. Butiksbiträdena var ett under av trevlighet och glad i hågen trippade jag hem i mina högklackade. Klapperti, klapperti. Klapp. Väl hemma sammanstrålade jag med den kommande 58-åringen och vi gick ned på stan igen för att äta lunch ute. Dagen förflöt i glädje och harmoni och för att lyxa till denna dag lite ytterligare bjöd jag min man på middag på en restaurang som heter Tapas. Vi har länge pratat om den restaurangen och kvart över 8 på kvällen var det så äntligen dags. Små rätter i mängder; här skulle ätas så vi tog den största combomenyn med marint tema och som avslutning chokladfondant, jordgubbar och pistageglass. Allt var underbart gott…

Sedan slank vi ned till Harrys och spelade bort en hundring på Black Jack. Musiken dånade och croupieren skrattade och log – ja, ni vet banken vinner alltid…

Ikväll kommer barnen, ja, det är inga småbarn, utan alla är ju 20 och uppåt. De ska få jordgubbstårta. Om jag lyckas blir det ungefär något i stil med det här:

Ikväll blir det också presentöppning: Då kommer det att sitta en lycklig, tårögd man och bara stirra in i bland presentpapper och snören och säga: Älskling, du är bara för mycket♥

Idag återstår nu bara att gå en promenad på en mil för att rätta till chokladfondanten i magen och för att göra plats för lite mera onyttigheter, köpa lemon curd och vispgrädde och ge min man en stor och underbar kram. 

Grattis hjärtat – idag är det din dag!

Edit: Inte riktigt som originalet – men ändå jordgubbstårta:-)

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Det är en stor dag idag…

  1. Bokmalen skriver:

    Gratta maken från mig. Vilken trevlig dag ni hade igår. Är säker på att han kommer att bli nöjd med presenterna. Jag som är väldigt nyfiken av mig ser fram emot att du berättar vad han fick.

    Lycka till med tårtan och ha en bra dag. Kram

    • Britta skriver:

      Det ska jag göra! Ja, vi hade en fin dag igår och middagen var verkligen god. Det är sällan man sitter flera timmar och äter, men det är rätt så mysigt. Jag avlägger rapport senare om presenterna:-)

      Kram!

  2. Andromeda skriver:

    Vilket fint och kärleksfullt inlägg 🙂 Och vilken vacker tårta du har tänkt göra! Önskar dig en helt underbar dag.
    Kram

  3. Jag skriver:

    Vi satt i en syrenberså igår och åt jordgubbstårta. Jag menar, de andra åt och jag tittade på. Jag åt jordgubbar. Solen sken, himlen var tillfälligt blå och det var skönt att leva då. Vi firade min dotter som fyllt år. Hon får köpa sig en cykel. Hoppas din samlevande blir nöjd med presenterna! Går du förresten omkring i högklackat på stan??!!

  4. Britta skriver:

    LIte fåfäng är jag – ibland:-) Mysigt med syrenberså och jordgubbar och en cykel måste vara en toppenpresent att få!

    Ja, han blev nöjd med presenterna. Eccosandalerna sitter på, men skjortan kanske var aningen för tight, men den går nog att byta till större storlek.

  5. Jag skriver:

    Jodå, nån gång kan väl även jag vara fåfäng, men då får det vara på en fest, jag skulle inte klara av att knata runt på höga klackar på stan! Dottern fyllde jämnt, därför lite större present. Hennes cykel blev stulen i höstas och sen dess har hon gått. Nu passar det bra att cykla, när hon har blivit lite tung i kroppen, babyn kommer i mitten på nästa månad.

    Låter toppen med Eccosandaler och skjorta! Jag skulle bli glad om någon handlade åt mig, orkar inte själv.

    • Britta skriver:

      Dom var inte skyhöga och inte så smala klackar heller, men det klapprade rätt så friskt ändå. Så du ska bli mormor snart – vad roligt och spännande det måste kännas. En liten baby, underbart…

  6. ninapinas skriver:

    Åhh…sommarkalas, det är väl härligt!
    Sitta ute och njuta, hoppas ni fick det nu.

    • Britta skriver:

      Det blev innekalas, men det var bra ändå! Egentligen skulle man fira lite oftare eller göra lite speciella saker utan att det är något särskilt man firar.

  7. madonnan skriver:

    Å vad mysigt ni har det! Middagen igår låter härlig.
    Och din jordgubbstårta ser ännu godare ut än den första!!

    Kram

    • Britta skriver:

      Tack! Den ser supergod ut, men lemon curd var ingen hit – jag skulle gjort som vanligt mosat lite bananer och grädde, men den var ändå ok. Kram!

  8. Filosophia skriver:

    Vilken superfin tårta! Vad duktig du är! Tror han blev jätteglad…
    Kram

    • Britta skriver:

      Tack, jag tror han gillade dagen:-) det blev bra. Och snart är det midsommar och sedan i juli semester. Det ska bli väldigt skönt med lite ledigt. Kram!

  9. Annica skriver:

    Å så mysigt, grattis i efterskott till honom, låter som ni hade en fantastisk dag!
    🙂
    kram

Kommentera

