Våga vara otraditionell…

Jag har finslipat min förmåga inatt. Jag somnade klockan nio igår kväll och klev upp klockan två. Gick och pysslade, vattnade blommorna och plockade undan lite. Därefter åt jag frukost halvfyra. Nu sitter jag redo för dagen och har en nybakad mjuk pepparkaka ståendes på köksbänken. Nej, nu tänker ni jul, men det är helt fel! Vem har sagt att Midsommar måste vara jordgubbar och grädde? Inte jag. En mjuk pepparkaka är en sorts påminnelse om att det finns ett liv EFTER midsommar. När sillarna i alla inläggningar och matjén slunkit ned i magen, då kommer det fler dagar. Exempelvis en midsommardag då alla majade stångar står lite vissna och molokna och svajar i vinden – då känns det inte lika roligt med jordgubbar.

Nu ska ju den här kakan med till jobbet. Och det här inlägget är egentligen bara en förberedelse för vad jag ska försvara min kaka med när jag kommer dit. Förresten älskar jag julen nästan lika mycket som jag älskar mjuk pepparkaka. Så glöm det här med traditioner inpräntade i hjärnan. ”På midsommar ska alla 40 vänner sitta runt ett stort, stort bord, sjunga och vara glada. I sällskapet ska det finnas en trubadur och hej och hå.” Det finns de som sitter helt ensamma på midsommarafton. Jag har gjort det och det var den sorgligaste dagen i hela mitt liv. Så tyngd av traditionen och så oändligt ensam. Så bjud in era ensamma vänner till fest eller middag. Även de som nyss separerat och är singlar. Speciellt de som nyss separerat och är singlar…

Våga vara aningen otraditionell…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Våga vara otraditionell…

  1. lindalou skriver:

    Fin tanke att bjuda in de ensamma. Det tycker jag med man ska göra. Vi brukar fira med två andra storfamiljer men i år ska jag jobba och vi hade kanske inte åkt på samma fest ändå. Ibland är det tur att man jobbar i vården så man kan jobba på midsommar. Jag ska ge mina panschisar sill och potäter och själv peta i mig en massa prinskorv. 😉
    Glad midsommar Britta.
    Kram

    • Britta skriver:

      Glad Midsommar Linda och kram till dig också. Dina panschisar blir säkert glada när de får sill och potatis. Här regnar det, ungefär som det brukar vara på midsommarhelgen:-) Ha en jättefin helg ändå, trots jobb. Kram

  2. Andromeda skriver:

    Jag gillar inte julen men väl mjuk pepparkaka. Kan inte tänka mig att de blev annat än glada på jobbet när du hade med den 🙂 Önskar dig en riktigt fin kväll!
    Kram

  3. arrami54 skriver:

    …önskar även dig en skön och go midsommar!
    Apropå din kommentar hos mig: Livet är inte lätt och långt ifrån svart-vitt…men handlingsförlamning och ointresse leder ingenstans!

    Här nere är det lite sol och det ser ut som om vädret blir okej under midsommar…nu går jag ut och laddar grillen för några dagar av absolut stiltje och avkoppling! 😉

    Varm kram!

  4. Gunnar skriver:

    Låter bra att Du vågar bryta mot traditionerna! Hoppas att kakkan smakade bra.

    Glad midsommar!

  5. Gunnar skriver:

    Kakka lät inte lika gott som din k a k a

  6. Britta skriver:

    Nej, det har du rätt i:-)

    Kakan smakade mycket bra. Hoppas du får en trevlig midsommar Gunnar!

  7. Annica skriver:

    Jag är väldigt dålig på traditioner, hatar julpynt och midsommarstänger men man måste väl fira lite…..mest för ungarnas skull, dom gillar av någon anledning traditionerna och det har dom INTE fått av mig!
    Glad midsommar till dig
    kram

    • Britta skriver:

      Sedan skapar man sina egna traditioner. Midsommar blir mycket trevligare om vädret är bra eftersom man gärna vill vara ute, men det är inte så mycket att göra åt det.

      Hoppas ni får en fin midsommar tillsammans. Glad midsommar Annica!

  8. Jag skriver:

    Nu måste jag hasta lite, men tittar in och ger dig en midsommarkram!

  9. ninapinas skriver:

    Jag tänker ofta på de som är ensamma vid de stora högtiderna, hur smärtsamt det måste vara..

    Vi är ganska lugna här hemma idag, ska ju jobba imorgon, tidigt.
    Ha en fin midsommar!

    • Britta skriver:

      Här blir det också lugnt – och skönt. Imorgon åker vi norrut och hälsar på släkten. Hoppas du får en fin midsommar Nina. Kram!

Kommentera

