Jante å ja…

Jag sökte på Jante, Danmark och Sandemose och fick upp en sida som jag aldrig sett förut; den heter http://www.faktoider.nu/jante.html

Det var intressant läsning, eftersom en del av innehållet hade jag inte hört förut; exv att  upphovet till Jantelagen kanske kommer från Sandemoses pappa som var aktiv i nykterhetsrörelsen och i sin dagbok kanske författat:  

Du skal ikke tro, du er noget, når du drikker.
Du skal ikke tro, du er lige så meget som os, når du drikker, osv…

Det står också en del om att fenomenet inte är svenskt och inte heller enbart skandinaviskt, utan den här mentaliteten finns nog överallt fast alla tror att det är något unikt för ens eget land,  exv finns här ett uttalande om  Skottland:

”Scottish writing is highly respected outside of Scotland. When you leave the shores of the UK, you become accepted. It’s not so much ”I kent yer faither”, but it’s something to do with the sense of inferiority (underlägsenhet) in Scotland.”
Författaren James Kelman

Ibland frågar jag mig om min egen känsla av Jante kommer ifrån min uppväxt på landet, att vara olik, inte var hipp och modern, om känslan har gått i arv eller om det bara är så i små byar överallt i hela världen…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jante å ja…

  1. herrsspekulerar skriver:

    Fast jag kan uppleva det omvända, att man inte skall tro något om man inte är från byn, att byn är världens centrum. Men det är kanske, troligtvis en motreaktion på sin egen osäkerhet.

    • Britta skriver:

      Det har du rätt i, så kan det vara, men min by var så liten att det var svårt att tänka sig att det kunde vara världens centrum…

Kommentera

