Tillbaka…

Jag har återvänt. Vi begav oss hem till min hemby och jag har tittat ut över stenen (se bild under ”Britta Johansson”), ängen och sjön. Det är ett speciellt ljus och en speciell doft där. När solen strålar studsar upp från vattenytan och molnen glider lätt på sommarhimlen – är det sommar. Det är min bild av sommaren. Som känns inuti. När man promenerar på grusvägen kommer doften. I bilder och dofter finns minnen.

Vi gick där på landsvägen och vi sa till varandra:

– Kolla, där är sommarlagår’n.
– Kommer du ihåg den gången mamma och pappa åkte på semester till Stockholm och vi skulle vara ensamma hemma? Jag var 15 och du var 11 och kommer du ihåg att mamma ville att jag skulle mjölka korna?
– Ja, men kunde du det då?
– Jag fick träna, men det gick inte lika bra som för mamma och hon beslutade sig i sista stund för att anlita en tant från grannbyn istället. Det var ju svårt att få ut mjölken.
Vi skrattade högt åt minnet.
– Tänk att vi fick vara ensamma och varenda dag kokade vi ris och stekte älgkött. Och kommer du ihåg när åskan gick och vi satte oss i bilen.
– Och kommer du ihåg när mamma och pappa kom hem; dräkterna som vi fick, jag fick en rosa med rutor.
– Och jag fick en ärtgrön. Kommer du ihåg polotröjorna vi hade till? Nylon, utan ärmar. Min var ljusgul och din var ljusblå.
– Var den?

Den torra doften från grusvägen strök förbi mina näsborrar. De små stenarna på vägen som jag alltid sparkat på fanns kvar. Kommer du ihåg?

Sedan spelade vi Yatzy och jag som alltid var den som slog sexor i Fia när jag var barn, fick flera Yatsy på rad och vi satt där och idag var idag, men ändå igår och vatten har passerat under våra broar. Min mamma, mina systrar och jag. Idag är jag inte vad jag var igår och inte dom heller, men vi är förenade av minnen och band. Kommer du ihåg?

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Tillbaka…

  1. ninapinas skriver:

    Oja, du kan som ingen annan få mig att hamna i dåtid.
    Vi är ju gjorda av minnen, vi ska inte leva i dåtid, men visst är de ofta fina att plocka fram?
    Musiken har jag också fina minnen till.

    Ha en fin dag!

    • Britta skriver:

      Jag är visst en riktig nostalgiker:-) och har lätt att tänka tillbaka hur det var, så präglad är jag. Jag gillar fina minnen och musiken, tänk vad roligt man hade ibland!

  2. Annica skriver:

    Å så mysigt det är med gamla minnen och dom bästa minnena har man tillsammans med sina syskon!
    Hoppas ni haft lika fint väder i umeå dag som vi haft här….
    Kram

  3. Andromeda skriver:

    Du skriver så underbart bra om dina minnen! Har du aldrig funderat på att skriva en bok? Jag har i många år umgåtts med tanken på att skriva en bok. Det skulle nog inte bli en bok som går att sälja men jag kan ju skriva den bara för mig och mina närmaste. Ska fortsätta tänka på saken…
    Kram

    • Britta skriver:

      Jag har funderat på att göra en book-on-demand med mina gamla inlägg från AB, får se om det blir av. Det skulle vara roligt att ha en bok. Vi får göra allvar av våra drömmar…:-)
      Kram!

  4. Andromeda skriver:

    Vi får göra det 🙂 Någon bok av min blogg blir det inte. Det jag funderat på är en självbiografi av något slag. Frågan är bara om jag har mod att dela med mig av vissa saker…

    • Britta skriver:

      Ibland måste man våga (säger jag som inte vågar alltför mycket). Vardagen har man hela tiden, det är topparna man skulle vilja ha mera av. Att skriva en bok vore väl en härlig topp:-)

Kommentera

