Om man skulle ta och sätta igång då…

Ja, det är ju den där boken som jag tänkt skriva. Tänker ta upp några förhandsbokningar här och se om det kan vara en god idé. Jag tänker krydda den med lite bilder från rabatten och några små anekdoter från mitt spännande liv ”in the middle of the middle age”. Igenkänningsfaktorn kommer att vara stor och inget öga kommer att vara torrt. Eller så blir det en bok som man skrattar sig igenom. Viker sig dubbel, får magknip och maken eller makan får stoppa in öronproppar för att kunna sova när man helt enkelt bara måste läsa klart – fastän klockan är tre på natten. Inkontinensskydd rekommenderas innan skrattsalvorna träder in samt progressiva glasögon. Ett litet läsekit kanske? Kan slänga in några rader om självkänsla också. Ett tio-punkters-program och när man gjort övningarna varenda kväll och skrivit listor och tittat sig i spegeln varje dag och sagt: Jag är bra, superbra – så kommer det att kännas så fint i hjärtat.

Nu tror ni kanske att jag är missnöjd över mitt liv, men så är inte fallet. Jag tänkte på det igår: Britta, jag är glad att jag är jag. Jag trivs med mig själv i långa stunder. Ingen annan har levat mitt liv och det svindlade för ögonen när jag förstod – att jag är unik. Jag nöp mig i armen och struntade i att skinnet inte riktigt ville veckla ut sig igen efter klämmandet och att soffans vävda tyg gjort avtryck på min kind.

Och sedan tänkte jag på Marc Levengood. Denna myskille som kan säga vad som helst och det låter så vänligt. Han skulle kunna säga” men, är du då dum i huvett” och le och ingen skulle förstå att han menade ”dumskalle”. Jag hörde hans sommarprogram och han sa något i stil med, fritt citerat: ”Ni svenskar, ni klagar så mycket på att ni har tråkigt och ändå vill ni att allt ska vara så tryggt och vanligt. Ni ser inte det fantastiska i livet och gör inte några fantastiska saker”. Det har jag tänkt på mycket. Och då tänkte jag…

om man skulle ta och sätta igång då…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Om man skulle ta och sätta igång då…

  1. vaelkommen skriver:

    Känner du leda och eller torka kan jag bidra med några elakheter, dumheter och andra -heter. Jag är faktiskt bra på mycket, sämre på annat och för det mesta helt vilse. Det ordnar sig.

    • Britta skriver:

      Då vet jag vem jag ska vända mig till om livet blir grått och trist:-) Hoppas i alla fall att jag inte hamnar på din utelista…

      • vaelkommen skriver:

        Nu när du svarat så har du ökat chansen att inte hamna där.

      • Britta skriver:

        Nu svarar jag en gång till – glömde bort att de som aldrig kommenterat förut på min blogg ligger kvar för godkännande…

  2. Epazote skriver:

    ett helt fantastiskt inlägg som fick mig att le.

  3. Annica skriver:

    Säger också: bra inlägg! Ja varför är det så svårt att komma till skott? Man ska och vill så mycket men inget blir av….skriv boken du, jag ska läsa den hehe!
    kram

    • Britta skriver:

      Jag tar det som en förhandsbeställning Annica:-) Det blir en skrattbok, nu har jag bestämt mig och Marc Levengood ska få skriva försättsbladet. Allt är möjligt…(och du – hoppas det löser sig med jobbet eller starta eget..) Kram!

  4. golfnerden skriver:

    Han är klok den där Mark. Skall komma ihåg det där.

    • Britta skriver:

      Ja, visst är han klok. Vi kanske är trygghetstörstande folk, men förlorar lite av något annat i det stora hela. Det var ett bra sommarprogram…

  5. Vilda Lugnet skriver:

    Jag med, jag med, jag med!!! *hoppar och viftar med handen högt upp i luften* Jag vill också skriva en bok! Fast medan du har iaf ett par idéer, så har inte jag en enda… men en dag så! 😀

    PS till dem som blir nyfikna på Marks sommarprogram
    De finns på SR’s hemsida. 🙂

    • Britta skriver:

      Visst skulle det vara häftigt att få en bok publicerad! Ge inte upp din dröm. Det är många kända författare som blivit refuserade innan ”Någon” upptäckte deras fantastiska förmåga.

      Vi får jobba på det…Kram!

  6. Jag skriver:

    Ställer mig i kö för att får en bok, vad det nu blir. Det blir bra bara du skriver!

    Men nog hittar vi väl på spännande saker? Som att … ja, hmmm, vad var det nu? Jag återkommer när jag har kommit på det där jag hittade på en gång!

    • Vilda Lugnet skriver:

      Ser fram mot det. 😀

      Jag har sänt tre barnboksmanus till några olika förlag, men fått nej från dem alla. Det var för 1-2 år sedan och jag har inte gjort några nya försök…

  7. Britta skriver:

    Ja, du får gärna ge mig tips:-) Ha en underbar kväll – i denna sköna värme!

  8. Annica skriver:

    Tack…..annars får jag också skriva en bok….egentligen vill jag ju men som sagt kommer jag aldrig till skott……
    Kram igen

    • Britta skriver:

      Du är jättebra på cliffhangers:-) Det får bli en bok liknande Da Vinci-koden för dig. Man bara måste läsa nästa kapitel. Som din blogg. Kram!

  9. Jag skriver:

    Man kan ju göra saker i det lilla, för att få vardagen roligare. Som att gå och bada mitt i natten, i kolmörkret, att gå en mörkerpromenad med pannlampa i skogen, eller att klättra upp på garagetaket med barnbarnen och ligga där och titta på molnen och kanske sjunga en sång.

    Det var lite för varmt idag, när jag cyklade hem från besöket hos mamma. jag var helt matt när jag kom hem. Men kvällen var skön med middag på altanen!

    • Britta skriver:

      Vet du, jag tror att du har alldeles rätt. Om man förstår sig på att uppskatta de små sakerna i livet, fyller man livet med mening.

      Ja, det är härliga när kvällarna är ljumma. Ha en fin dag imorgon…!

Kommentera

