Ska vi gnussa…

Nu då man har semester kanske man skulle uppleva lite gamla minnen, exv gå på logdans. Tänk alla fredags- och lördagskvällar man svängt runt på halkiga eller klibbiga trägolv i dragiga logar och tyckte det var det bästa av allt. Men, jag har hört om gnussandet. En ny proffskultur har smugit sig in i det folkligaste av allt – man gnussar: hittade en berättelse om gnussandet så här gnussar man. Ja, ni kan själv läsa frustration över detta fenomen.

Man gnider pannorna mot varandra när man dansar, jamen, med helt okända människor, hur kul är det? Hur förvånad skulle man inte bli om någon frågade om vi ska gnussa.

Ibland funderar jag om all utveckling verkligen är av godo och om man överhuvudtaget törs bli uppbjuden mer? Man får börja med att säga, ok då, bara vi inte gnussar och sedan är det kört. Panelhöna. Men förresten, visst fanns det något som hette disco en gång i tiden?

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Ska vi gnussa…

  1. suttecity skriver:

    Det går väl kanske än om man är torr och fin i pannan, men få en danspartner med svettig panna… nja…. sedan trasslar man ju in sig med glasögonen också… känns inte fräscht.. Har inte varit på skjuvdans på hur många år som helst… kör enbart linedance sedan 11 år 🙂

    Trevlig kväll!

    • Britta skriver:

      När vi semestrade på Öland på Böda Camping några somrar för ett antal år sedan, vill jag minnas att det fanns ett lincedansställe där som folk från hela landet kom till. Du har kanske varit där?
      Önskar dig också en trevlig kväll!

      • suttecity skriver:

        Jodå det var vi för några år sedan. Suveränt att bo och dansa på samma ställe 🙂 Härlig loge. Men det är en bit att åka från Värmland och numera har gänget som vi var då skingrats på grund av olika orsaker så det är inte lika roligt att åka ut numera..

  2. arrami54 skriver:

    …;-) …man slapp iallafall ”gnussandet” på ”disko”-tiden! Jag undviker dans och ”gnussande”, blir jag uppbjuden så brukar jag ursäkta mig att jag sitter fast…du vet man gömmer en tomflaska under bordet och kör lite teater, man spelar att ett finger fastnat i flaskan, håller upp beviset… och då kan man ju inte dansa!
    …så jag slippar alltid undan, både dans och ”gnussande”…men ”pussandet”, det är en annan historia det, även om ”gnussande” känns lite väl intimt på ett dansgolv, med en främling därtill!

    😉
    Kram och ha en go dag!

    • Britta skriver:

      Det är sällan jag dansar numera. Det är på någon fest – någon gång per år. Men det var rätt så trevligt. Egentligen tror jag att ”forna tiders” dansande på logar och andra ställen med dansbandsmusik fyllde en funktion. Kontakt med andra människor på ett ganska bra sätt. När folk slutade dansa – började de att blogga:-)
      Ha en jättefin dag!
      Kram

  3. Ewa skriver:

    Haha Usch ,,, pannsvett blää 😀

    Men vad mysigt med logdans det var länge sen man var på en sån men vi har en loge här inte alls långt från mig på gångavstånd men jag vet inte om det någonsin är någon som drar igång nåt där nere =)

    Fin plats annars med grillplats och allt möjligt !

    Kraamar

    • Britta skriver:

      Man var ju lite vigare på den tiden, men inte var alla så roliga att dansa med då heller, fast man inte gnussade:-) Trivs du bra på ön Ewa? Du verkar ha det mysigt i alla fall, med blommorna och hundarna, nära naturen. Hoppas du får en fin lördag!
      Kram!

Kommentera

