Är helt klart på rätt väg…

För några dagar sedan kände jag mig rofylld. Idag känner jag mig sunt sommarloj. Allt går väldigt sakta. Jag stryker vita linnegardiner och sommaren finns utanför mitt fönster. Duschar blommorna och byter ytterkrukor. Bara för att. Jag kommer aldrig att bli något heminredningsproffs. Det är för sent. Men ändå finns lusten att ändra lite och det var då jag kände igen den där känslan av obetvinglig lust att möblera om. Undrar om det är helt normalt att vilja flytta på grejor hela tiden och aldrig bli nöjd?

Så jag flyttar på och prioriterar mina dagar. Ut och sola en stund, in och laga mat, ut och sola, tvätta en maskin, riva ner gardiner, tvätta en maskin till, stryka gardiner som aldrig blir släta. Linnegardiner. Finns det gardiner i viscose? Som bara faller lätt som en vind ner över fönsterbrädorna och aldrig blir skrynkliga.

Man skulle ha varit japanska – låga bord och lugnande färger. Några väl tuktade bonsaier skulle pryda (jag tog död på min förra året). I Svenska Dagbladet Så tuktas en krukväxt kan man läsa att citat: ”I Japan finns bonsaier som är ett par hundra år gamla och har gått i arv inom familjerna som släktklenoder, ofta väldokumenterade i dagböcker. Lennarts äldsta är en Ficus retusa som han har haft i drygt trettio år och ett olivträd som sannolikt är 50-60 år.”

Olika falla ödets lotter helt klart; en del blir bonsaiodlare – andra bonsaidödare. Men jag skyller på att jag är svenska, till största delen i alla fall, och inte japanska och Lennart har säkert en japan i släkten. Och jag, jag duschar ömt mina två Kroton och placerar dem i sommargröna krukor.

Fattar ni, vad snyggt det är mot släta linnegardiner…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Personlighet och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Är helt klart på rätt väg…

  1. suttecity skriver:

    Låter helt klart som att du har hittat semesterrytmen! Jag jagar runt efter min jag 🙂 Nä då ibland slår jag till och bara är, men det är det inte många som tror på 🙂

    Trevlig kväll!

    • Britta skriver:

      Ja, jag har nog ställt om ganska bra till semesterläge:-) Du verkar vara fylld med energi, det är härligt. Kvällen var bra och nu verkar den här dagen bli minst lika bra. Solen skiner! Önskar dig en fin dag!

  2. arrami54 skriver:

    …det är säkert snyggt med släta linnegardiner, men det går bra utan också…och det kommer in mer ljus genom fönstren utan gardiner (det märks att jag är hustru/sambo befriad! ;-))
    Att möblera om då och då ger en snabb förändring och bryter tristess om man nu känner det…vilket ju händer ibland…och det här med Bonsai är intressant, har inte vågat mig på att pröva än och den jag har är en vacker och ”levande” plastkopia av en bonsai-tall…den trivs och det räcker med att duscha av dammet två/tre gånger per år.
    …du anar att jag lägger all möda på de gröna själarna i min trädgård? Mina rosor får så mycket kärlek och pyssel att det inget blir över till dem därinne, men jag har en kruklevande lilja som är över tjugo år gammal och några andra som lever…än! 😉
    Delar din förtjusning över japansk möbel och trädgårdskultur…en dag skall jag anlägga en japan-inspirerad damm, med en liten ö, till ön skall det gå en lika japan-inspirerad böjd träbro och på ön skall jag odla ett träd (en Hängalm) …och under detta träd skall jag sitta under min ålderdom och likt ”Ferdinand” lukta på alla vackra sommarblommor!

    …så du förstår, jag hinner inte stryka gardiner!

    Ha en skön dag, hoppas solen och hela omgivningen ler mot dig!
    Kram.

    • Britta skriver:

      Underbart och målande beskrivet! Plast-bonsai; i dom banorna har jag inte tänkt förut:-)

      Det är något speciellt med japansk stil och det är väl därför den hyllas – friden, enkelheten, men kvalitet i det enkla. Du kan väl skicka ett foto när dammen är klar:-) och tills dess ha en underbar dag och lyssna gärna på mitt sommarprogram ett steg ned…

      Och förresten klarar man sig utan gardiner också! Kram

Kommentera

