Sol över Umestad…

It is hot, hot, hot. Jag fick igång endorfinerna idag. Jag joggade; något jag inte sysslat med på länge. Inga stordåd, men mitt mål är att jag ska orka jogga den sträcka jag brukar promenera. Jag gick tre minuter och joggade två, gick tre minuter och joggade två osv. Och på slutet när jag var på väg in till mål:-) (läs hemmet), erfor jag en smått euforisk känsla – jag hade roligt. Ni som inte känner mig vet inte hur stort detta är. Jag har alltid avskytt träning och motion i alla former, utom då boule och krocket i en nu avlägsen tid. Jag längtar efter att komma i form, orka, känna lust och glädje över kroppens rörelser. Sväva fram över marken, inte känna den onda ryggen eller de stela lederna. Den här värmen har gjort underverk med mig. Jag kan inte med kyla, fryser ständigt och jämt på vintern och vill bara klä mig i lager på lager för att undkomma den bitska temperaturen, snålblåsten och snön som bara faller ned. Jag går i mentalt ide på vintern och förundras varje vår över att livet ändå kan vara så härligt. Och jag tänker på att vad jag har runt omkring mig spelar så stor roll – att jag blir vad andra ser i mig – en person som går i lager på lager.

Idag är det sol över Umestad – endorfinerna flödar och skavsåren är borta. Jag är vad jag är, ibland är det inte tillräckligt, not good enough, eller så är det bara jag som är så omåttligt självkritisk och dömande att jag inte vill visa vem jag är. Att jag borde ta livet med en klackspark, skratta dagarna i ända och prata strunt och inte tänka efter före. Som då jag skriver. Tänker jag efter före då? Ibland kanske, men inte nu då endorfinerna tagit mig i besittning. Jag är så här. Lite skamfilad, lite kantstött, lite spröd, ibland charmerande, ibland tillknäppt, ibland funderande, men alltid reflekterande, undrande över vem du är. Bakom orden, bakom masken, bakom allt vi döljer oss med, där vi går omkring i våra ibland alltför många – lager på lager…

 

It is hot, hot, hot. I got started endorphins today. I started jogging, something I have not done in a long time. No great things, but my goal is that I have the energy to jog the distance I usually walk. I went three minutes and jogged two, walked three minutes and jogging two and so on. And at the end when I was coming into the finish 🙂 (read ”my home”), I experienced a somewhat euphoric feeling – I had fun. Those of you who do not know me do not know how big this is. I’ve always hated exercise and physical activity in all forms, except when the boules and other games in the garden, in a now distant time. I can not wait to get in shape, to manage, to feel pleasure and joy of body movements. Hover above the ground, do not feel the bad backs or a stiff body. This heat has done wonders with me. I do not cope the winter, freezes incessantly and just want to dress in layers in order to escape the fierce temperatures, biting wind and snow that falls down. I walk in mental hibernation in winter and marvel every spring that life can still be so beautiful. And I think that what I have around me matters very much – that I become what others see in me – a person walking in layers.

Today, the sun over Umestad – the endorphins flowing and my feets are feeling fine. I am what I am, sometimes it is not enough, not good enough, or is it just me that is so incredibly self-critical and judgmental that I do not want to show who I am. I should take life with a smile, laughing all day long and talk nonsense and do not think what to say before. As when I write. Do I think before I write? Sometimes, maybe, but not today when endorphins taken possession of me. I am theese things, sometimes fragile, sometimes charming, sometimes thinking, but always reflective, wondering who you are. Behind the words, behind the mask, behind everything we hide ourselves with, which we go about in sometimes too many – layered …

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Sol över Umestad…

  1. suttecity skriver:

    Tror bestämt du får samma euforiska känsla som jag får när jag tränar Zumban, det är en helt underbar känsla må jag säga! Hatar att träna och skulle mina gympalärare genom åren se mig nu skulle de nog gnugga sig i ögonen både en och två gånger 🙂 Det fina med Zumban är att man inte känner det som att man tränar. Sådant gillar jag 🙂

    Varmt här med i Värmlandsskogarna, solen har varit framme men nu är det kompakt molnigt och kvalmigt och läskigt. Men som som tur är blåser det på ganska friskt.

    Trevlig helg!

    • Britta skriver:

      Zumban verkar ju vara väldigt roligt, vi får väl se om jag kan utveckla mitt tränande lite grann framöver:-) Jag har sett att det gått mycket åska och regnat söderut, men ni har kanske klarat er från det.

      Hoppas du också får en fin helg!

  2. Gunnar skriver:

    Som f.d träningsnarkoman förstår jag känslan. Och det handlar ju faktiskt om en drog.
    Gott att solen skiner i Umeå. Den har inte synts till här idag.

    • Britta skriver:

      Det läser man ofta om de som börjat motionera, att man efter ett tag inte kan vara utan att träna. Jag hoppas jag kan fortsätta med min och bli bättre och bättre. Ja, solen lyser idag! och det är varmt, säkert 25 grader. Perfekt grillväder:-) Trevlig helg!

  3. HEMIMAMMA skriver:

    Här är det 30 grader varmt i skuggan idag…

    Usch!!

    Hemikram ♥

Kommentera

