Ett sommar – P.S…

Det här blir ett litet inhopp i bloggsemestern, eftersom jag upptäckte mera av min släkts historia och det gjorde jag på nätet igår:

Min farmors farfarsmor hette Brita Stina Olofsdotter. Så långt visste jag om, men när jag sökte på nätet igår fick jag fram mera uppgifter. Brita Stinas farmor var Inga Catharina Lagerborg:

”Född 1731. Död 8 november 1804 i Sunderbyn, Nederluleå (BD).

Levnadsbeskrivning

Dödsorsak: Lungsot. Adliga ätten Lagerborg, Nr: 1620 Ätten, som har gemensamt
ursprung med adliga ätterna Skraggensköld och adliga och friherrliga ätterna
Hermelin, kommer från Hammarö i Värmland med Simon Skragge, som skall ha
invandrat från Norge i mitten på 1500-talet, som äldste kände stamfader. Hans
ättling i fjärde led var korpralen vid Livregementet till häst Olof Olofsson
Skragge (1645-1734). Dennes två söner, ryttmästaren sedermera överstelöjtnanten
Olof Olofsson Skragge (1670-1736) och majoren sedermera överstelöjtnanten Daniel
Olofsson Skragge (1686-1751), adlades 1719 23/6 med namnet Lagerborg och
introducerades 1720 under nr 1620. Ätten utgick i Sverige 1872 28/11, men hade
den äldre grenen 1818 26/1 immatrikulerats på Finlands Riddarhus under nr 105
bland adelsmän, men utgick där på svärdssidan 1961 29/4 och på spinnsidan 2004
25/2. Beträffande personbeståndet se Finlands Adelskalender.
Originalsköldebrevet i privat ägo.”

Men, det kommer mera…

Inga Catharinas mamma var Sofia Elisabeth von Rohr. Född 1 januari 1701. Död 27 november 1764 i Umeå…

Idel, ädel, adel:-) och jag som blev en bondjänta…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Ett sommar – P.S…

  1. suttecity skriver:

    Det är hur intressant som helst att släktforska! Vi har hittat 5 levande tremänningar till mamma så det är ju hur intressant som helst! Detta att se släktdragen i utseende och sättet att vara. Nästan lite läskigt 🙂 Men vi har inget högre ståndfôlk inte. Men hur man blir för efter några timmar med att följa en dama så visade det sig att hon suttit inlåst i Norrköping p g a mordbrand! Då ropar man högt och klappar i händerna – hur man är va? 🙂

    • Britta skriver:

      Det är intressant att få veta lite om sina rötter. vilken spännande historia du berättar:-)
      Nu hade jag turen att få veta lite om min bakgrund av någon som släktforskat i samma släkt. Det var också så roligt att se att många före mig haft namnet Britta och Brita; jag har alltså ett släktnamn. Hoppas du har det fint. Kram!

  2. Andromeda skriver:

    Så spännande saker du hittat om dina förfäder 🙂
    Kram

  3. Gunnar skriver:

    Bondjänta eller inte så flyter det blåa blodet i Dig. Kul!

    Visst är det väl roligt med släktforskning?

  4. vintersaga skriver:

    Hej Brita!
    Du hittade min blogg Vintersaga och nu har jag hittat din, tack vare familjen Lagerborg!
    Ha det bra och hoppas att vi hörs igen!
    MVH
    Ilone Lidström
    Öjebyn

    • Britta skriver:

      Hej Ilone! Jag är så glad över att jag hittade igen dig och att läsa om dina efterforskningar. Jag hoppas också vi hörs igen. Släktingar på långt håll – så kul:-)

  5. madonnan skriver:

    Vad spännande att hitta sin historia så! Och du har gjort en klassresa 🙂

    Kram i sommaren!

    • Britta skriver:

      Nätet är suveränt för att hitta information och jag blev så glad när jag fann just det här. Kram till dig också. Hoppas du har det bra!

  6. HEMIMAMMA skriver:

    Hur gör man för att börja? Hur får man reda på allt sådant du fått veta??

    Kan du skriva ett inlägg om det tror du??

    Hemikramar ♥

    • Britta skriver:

      Hej Hemi! Jag sökte på min farmors farfarsmors namn och fann information från andras släktforskningar i samma släkt. Jag är lite sugen på att fördjupa mig lite mera i det här. Den plats jag föddes på var den plats min farmors farfar skapade ett hemman. Brita Stina, hans mor födde Gustav Fredrik utom äktenskapet, fader okänd, troligtvis ett resultat från en tjänst i en familj där mannen i huset tros vara fadern. Kram! hoppas byggandet går bra för er:-)

  7. ninapinas skriver:

    Ha en fin dag idag hörrö…;)

Kommentera

