Tillbaka i vardagen…

Ja, nu är 50-årsdagen avklarad. Den firades på Mallorca. Vi bodde på underbart hotell som låg alldeles vid havet. När man satt på balkongen i kvällens mörker glittrade havet från lyktorna och ljudet av vågornas väg in till land fanns ständigt där. Så underbart! Det är något med vatten och eld som finns så djupt inom oss, en påminnelse om alltings ursprung. Innan jag åkte hann jag med att bli intervjuad av Västerbottens-Kuriren, ett litet reportage och gratulation för mina 50 år. Hade jag något att berätta? Ja, det fyllde i alla fall nästan en hel sida och allt börjar i barndomen.

Semestern är slut och imorgon börjar arbetet. Det har varit fem härliga veckors ledighet med mycket sol. Tillbaka i rutinerna. Det känns så bra. Jag har njutit av varenda dag av min ledighet och fem veckor är en lång tid. På lördag blir det middag för släkten. Än är inte sommaren slut…

När vi bilade hem från Stockholm igår lyssnade vi på P1, en fantastisk kanal. Det kom en repris på en dokumentär som hette ”Jag ringer dig ibland..” En timme långt var programmet och när det slutade rann tårarna. Dokumentären var gjord av Amanda Glans och hon intervjuade sin mamma och sin mormor. Amandas mormor är judinna och hamnade i Auschwitz. Programmet går i repris nästa lördag och man kan även lyssna eller ladda ned programmet på SRs hemsida.

”Amanda sitter vid sin mormors köksbord. Mormor berättar, som hon alltid gör, om vad som hände henne under andra världskriget. Samtidigt ritar hon. Hennes händer darrar och blyertsstrecken på papperet blir svaga och ojämna. Vid samma köksbord har mormor också suttit med sin dotter, Amandas mamma. Då var hon yngre och starkare. Händerna darrade inte lika mycket och hon kunde rita bilder av schäferhundar och elektriska staket i förintelselägret Auschwitz. Detaljrika teckningar i kol, som hennes dotter satte upp på väggen i sitt tonårsrum”….”Nu riktar Amanda en mikrofon mot sin mormor och sin mamma. Det hon vill veta är inte bara vad mormodern upplevde under kriget – utan hur de upplevelserna har förts vidare och påverkat hela deras familj.”

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=909&artikel=3280160

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Tillbaka i vardagen…

  1. suttecity skriver:

    Kikar in och säger Grattis i efterskott!

  2. Ewa skriver:

    Härligt att du haft det så bra och skönt att åka bort och få fira i lugn och ro på ett mysigt ställe =)

    Hoppas du får en bra start på jobbet igen och att du haft en skön helg !!

    Massa kraamar

    • Britta skriver:

      Ja, det var riktigt skönt att åka iväg! Nu väntar jobbet, men det känns också bra.
      Hoppas du också har haft fina dagar… Kram Ewa!

  3. Andromeda skriver:

    Det låter som om du haft en riktigt fin resa. Hoppas din första dag på jobbet blir lika bra som min första dag blev 🙂
    Kram

  4. Bokmalen skriver:

    Det låter som om du (ni) hade det underbart. Ja, 5 veckor är en ganska lång tid och man behöver det för att ladda batterierna ordentligt. Själv skall jag vara hemma ett tag till, men lite jobb blir det ändå. Fast när man slipper pendla med buss så känns det som semester ändå 🙂

    • Britta skriver:

      Ja, det har varit så skönt och vilken skillnad med fyra och fem veckors semester, det har varit rena lyxen att vara ledig så länge.

      Det blir mjukstart att jobba hemma då lite grann:-) Jag hörde ett författarprogram igår, en intervju med Aino Trosell som skrev sin första bok när hon var 29 år. De första tre åren var det jobbigt att vara hemma och skriva. Hon var ensam och saknade det sociala livet, tills hon insåg att hon inte behövde en arbetsledare som berättade för henne vad hon skulle göra – hon planerade sin egen arbetsdag, en frihet att kunna göra så.

  5. ninapinas skriver:

    Gött att du har haft det så skönt, jag blir så ressjuk!
    Det där du skriver om vågorna som rullar in konstant, det är ju så lugnande.

    Ska definitivt lyssna på programmet av Amanda, dokumentärer av det slaget är min favorit.

    • Britta skriver:

      Hela stället var lugnt och avstressande, vattnet, träden och planteringarna…

      Programmet var riktigt bra. Amandas mormors livshistoria, så sorglig, men bra att den berättas och starkt gjort att kunna tala om det.

  6. HEMIMAMMA skriver:

    tack för den länken!! Vi får aldrig glömma!!

    Hemikramar ♥

    • Britta skriver:

      Det var väldigt berörande och man kan inte ens föreställa sig vilken förskräcklig tillvaro judarna hade. Nej, vi får inte glömma…
      Kram!

  7. Filosophia skriver:

    Skönt att höra att du haft det bra och att din födelsedagsresa blev härlig!
    Hoppas första jobbdagen gick bra. Men var helt OK. På något sätt känns det bra att komma igång igen även om det är underbart att vara ledig.
    Kram

    • Britta skriver:

      Det kändes riktigt kul att gå till jobbet i måndags. Kanske för att den här sommaren har varit så lång och varm och jag känner att jag verkligen haft ledigt. Kram!

  8. Anna skriver:

    Visste inte att du fyllt år: Stort grattis!
    Vad härligt det låter med Mallorca…
    Kramar

  9. Fotografen skriver:

    P1 är den bästa kanalen.

    • Britta skriver:

      Vilken variation den kanalen har. Jag lyssnar inte så mycket på radio, men lyssnar jag och det är P1, är det jämt något intressant på gång. Allmänbildande också…

  10. madonnan skriver:

    Så härligt att du har haft en bra sommar och avklarat firandet 🙂 Grattis igen!

    Kram

Kommentera

