Lite trött efter helgen…

Det var en kanonhelg. Stora syskonkalaset har varit. Vädret var strålande, sommaren kom tillbaka på precis rätt dag. Systrar och bröder kom från norr och från söder, med buss, bil och flyg. Jag och min sambo lagade och förberedde det som kunde göras av middagen dagen före och lunchen bestod av italiensk buffé. Mamma var pigg hela dagen och satt med vid bordet nästan hela tiden. I blå blommig klänning och snygg jacka utan krage med blanka knappar. En dam på 87 år. Mor min. Några av syskonen som jag inte träffat på ett år. Nu var vi alla tillsammans igen. Alla år som gått, alla minnen, kommer du ihåg när du cyklade på bryggan och ramlade i med kläderna på eller när pappa betalade  ”kontingenten” (gammalt uttryck för fackföreningsavgift) eller den där historien som han brukade berätta…

Jag fick blommor och presenter och ett fint handskrivet kort av min äldsta syster. Jag tänkte låta er veta vad som stod på kortet, för jag blev så glad när jag läste det. Hoppas hon inte misstycker över offentliggörandet:

Grattis Britta 50 år
Tack för de brev och texter som vi i familjen har fått.
Du vill delge oss dina tankar. Det väcker i sin tur
tankar hos oss. Ofta stannar tankarna kvar hos oss
utan att vi meddelar vilka nya stigar som de ger
upphov till.
Jag vill lyckönska dig till din lust att skriva och
till att du fyller 50 år.
”Storasyster”

Och mitt i allt det roliga finns vetskapen att idag är den enda dag vi har och att livet inte bör mätas i år – utan i upplevelser och välbefinnande…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Lite trött efter helgen…

  1. arrami54 skriver:

    …dia texter skapar en lust att gå in här och ”lyssna” till dem! Det du, det är ett högt betyg! 😉

    Må bättre än gott!

  2. Gunnar skriver:

    Klart man blir glad när man får ett sånt kort. Kul!

    Ja kan tänka mig att det blev intensivt. Det är trevligt att träffa släktingar. Särskilt när man träffas kring nåt så trevligt som en födelsedag.

  3. madonnan skriver:

    Stort Grattis i efterskott, Britta! En härlig ålder och du verkar göra det bästa av Tiden. Så roligt att du blev firad så ordentligt och att det blev så lyckat.

    Jag tycker att du skriver så bra, det känns som om du pratar de skrivna orden, om du förstår hur jag menar?

    KRAM

  4. ninapinas skriver:

    Härligt med riktigt stort släktkalas! Har man dem inte så ofta så är det ju så mkt roligare de gånger man träffas!
    Fint kort av din syster, konstigt att man inte oftare säger fina ord till sina syskon. Inte jag iaf och jag har bara ett. Får nog skärpa mig.

    • Britta skriver:

      Kortet, ja, tänk att ord kan betyda så mycket. Jag är så glad över att jag bjöd in till kalas. Ska se om det blir något fint foto att lägga in sedan:-)

  5. Bokmalen skriver:

    Vilka fina ord din syster gav till dig. Det är en fin gåva som inte kan värderas i pengar. Underbart!

Kommentera

