Någon fler som är däst därute…

Det är ett ord man sällan använder numera: däst. För den som alldeles glömt bort vad detta fina ord betyder det, finns förklaringen här: övermätt, stinn, trög. Det finns massor med ord som man liksom glömt bort eller så använder man inte dem för att inte verka vara från anno dazumal, ja, från gamla, lite fjolliga tider. Nu är det så att jag är lite lördagsdäst. Städningen avklarades på morgonen och sedan bar det raskt iväg till Bondens Marknad, där jag snabbt placerade mig i kö för att från eldad bakugn få mig några runda, varma mjukkakor. Det var mödan värt att stå där en kvart. Sedan blev det rökt sik, vaxbönor, morötter, broccoli och inlagda, stekta strömmingsflundror. Lunchen var räddad och vi åt och åt och nu är jag som sagt lite däst.

Nu står det en människa i köket och hackar något till middagen. Jag tror att det vankas kantarellsoppa. Och till denna rätt säkerligen lite mera rökt sik och mjukkaka. Förra helgen var det fullt hus här och nu är vi bara själva – med ett kylskåp fyllt med grönsaker; man kunde tro att vi är en storfamilj, men vi är bara två vuxna människor här. När jag var liten hade jag två favoriträtter, förutom palt då, och det var kokt potatis med lök- och fläsksås samt kokt saltströmming, kokt mandelpotatis och tunnbröd. En liten sjuåring som satt vid köksbordet med den bruna, lite kladdiga vaxduken och skalade sina potatisar och rensade sina strömmingar och bredde hårt smör på tunnbrödet så det sa krasch, och som njöt av varenda tugga. Det finns ingen matupplevelse idag som kan mäta sig med kokt saltströmming. Less is more. Rena smaker. Salt och sött.

Folk som klagar över ben i fisk har inte varit med om någonting. Jag ska säga er att hade jag inte benat min fisk själv eller skalat min potatis hade jag inte fått någon mat. Mor ansåg att varje unge med självaktning skulle kunna dessa fundamentala beredningstekniker och när jag ibland var med kamrater hemma hos dem tittade jag förundrat på när deras föräldrar satt och skalade deras potatisar och så fanns det något som hette pommes frites och chips som alla sa var så gott. Men inte i vårt hus. I vårt hus gjorde mamma säkert hundra semlor till fettisdagen och vi fick äta hur många vi ville. Vi hade riktiga semmelkalas. Och våffelkalas och paltkalas och köttsoppskalas och allt var så gott och mamma lagade och lagade mat, dag ut och dag in och vi – vi fick lära oss att skala potatisen själva… 

 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Mat och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Någon fler som är däst därute…

  1. herrsspekulerar skriver:

    Däst är faktiskt ett ord jag använder rätt så ofta, som nog används rätt så ofta i min omgivning också.

    //Herr S

  2. Jag skriver:

    Ett mycket användbart ord, som jag nog nästan har glömt bort att använda. Tack för påminnelsen!. Och helt riktigt: potatis ska man lära sig tidigt att skala själv, annars får man äta den med skalet på!

  3. Andromeda skriver:

    Tror aldrig jag använt ordet däst även om jag mycket väl vet vad det betyder. Jag hör också till dem som tidigt fick lära mig att skala potatis och att rensa fisken själv. Det har jag inte mått dåligt av. Hoppas du får en riktigt skön kväll!
    Kram

  4. herrsspekulerar skriver:

    Jag har en skön och lugn kväll, drabbad av sjukdom, men det funkar ändå.

    Det där med att skala potatisen kan väl alla barn idag, är ju oskalad potatis som gäller i skolan, men andra ord så får dom lära sig det i tidig ålder.

    //Herr S

  5. herrsspekulerar skriver:

    Är väl inte toppen om vi säger så. Men det är något jag haft innan och det går förhoppningsvis över inom kort, fast är det riktigt illa så kan det hålla i sig några månader.

    Men det är bara att gilla läget, men har jag otur så innebär det att det blir lite väl farligt att arbeta och det är jag lite orolig över.

    //Herr S

  6. herrsspekulerar skriver:

    Det hoppas vi verkligen. Men som tur är så har jag en chef som drabbats av samma sak, förståelse ökar ju rätt så markant då.

  7. HEMIMAMMA skriver:

    Kan bara nöjd konstatera att jag inte bara förstår ordet utan använder det rätt flitigt och att mina barn lärt sig skala potatis de med =0)

    Hemikramar ♥

  8. Gunnar skriver:

    Det ordet använder jag inte så ofta men det passar bra in på hur jag känner jag mig ofta.
    Ja det är klart att man ska kunna skala sin potatis själv. Fast det är väl inte många som kokar längre med skalet på? Även om det ju lär vara nyttigare.

    • Britta skriver:

      Potatis är ju en fantastisk liten knöl och det kanske inte är så ofta man idag bara äter kokt potatis utan pressar den eller gör mos och så blir det till att skala före man kokar.
      Hoppas du har det bra!

  9. Bokmalen skriver:

    Jodå, däst är ett ord som jag använder titt som tätt 🙂 det är ett riktigt bra ord det.

  10. madonnan skriver:

    Vilken underbar mamma och matuppväxt du haft… Gott med mat! Och bra att ni fick lära er att bena fisken 🙂

Kommentera

