Fredag imorgon…

Torsdagskvällar brukar vara trötta kvällar, även denna. Det är nog veckans sömnbrist som kommer ifatt mig just den kvällen. Man läser mycket om sömnbrist och att det har blivit ett hälsoproblem hos folk. Det är kanske inte är så konstigt att man är trött, eftersom man inte jobbat sig trött rent fysiskt, utan mera känner sig lite urlakad mentalt.

Det börjar bli mörkt på kvällarna och jag har anat doften av höst; den lite krispiga doften av kyla som på något sätt känns rätt så skön. Klar luft, klar himmel, som om naturen sakta lugnar ned sig, varvar ned och förbereder sig inför kylan och snön. Naturen sover på vintern. Sover gott. För den vaknar aldrig mitt i natten eller mitt i vintern och låter några träd börja blomma och leva igen, utan har sin inbyggda rytm.

Jag är en sommar som vaknar varje vinter och vill börja blomma. Kämpar för att få fram de där knopparna, de nya som ska ge liv. Spira. Jag kämpar emot naturen och vill inte – inte sova, inte omslutas av mörka timmar. Jag vill bara ha ljus och skir grönska. Då trivs jag som allra mest. Jag skapar min egen värld där jag kan krypa undan, där inget mörker finns, där ljus flödar, där orden skapar en tillvaro för mig. En varm värld – där skulle jag för alltid vilja finnas…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Fredag imorgon…

  1. Andromeda skriver:

    Jättefint skrivet! Jag känner mig inte alls trött än men ska ändå gå till sängs nu. Ska ju upp och jobba i morgon. Snart är det fredag 🙂 Hoppas du får sova gott!
    Kram

  2. HEMIMAMMA skriver:

    Jag hoppas att du får den återhämtning du önskar bland dina upplysande ord =0)

    Jag söker stöd från dig och alla andra, för något jag försöker att göra för en människa

    Jag skulle uppskatta om du ville läsa?

    Hemikram ♥

  3. Gunnar skriver:

    Jag tycker det finns en del rogivande också i den mörka tiden. Man behöver kanske vila mer på hösten?

    Trevlig helg!

Kommentera

