Sjukdom och övernitiska handläggare på FK…

En av mina systrar drabbades av sjukdom och har gått på behandling under vintern och nu var det dags att börja arbeta. Hon har ett fysiskt tungt arbete och det krävs att sakta komma in i jobbet för att orka. Efter första veckan med arbetsträning hade hon kontakt med Försäkringskassan vars handläggare tipsade henne om att promenader var bra för att komma i form, vilket min syster höll med om och berättade att hon promerat från arbetet samma dag och hälsat på vår mamma. Handläggaren känner sig nu tvingad att påtala att det är förbjudet för min syster att hjälpa vår mamma med städning. Det var värst. Nu städar inte min syster hos mor, vilket hon säger till handläggaren som då frågar hur gammal mamma är och när hon hör att hon är 87 år så säger hon att mamma borde komma in på ett hem. Där ser man.

Jag ogillar verkligen övernitiska människor och struntar i vad handläggare på FK är ålagda att göra och fråga om, men lite hyfs måste väl även de ha. Med den synen så verkar de tro att alla människor är fuskare, men ärligare människa än min syster får man leta efter. Hon skulle aldrig försöka ens lura till sig en endaste krona.

Det finns säkert många bra handläggare på FK också – men det här ogillade jag…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Sjukdom och övernitiska handläggare på FK…

  1. vintersaga skriver:

    Hej!
    Ja, om Fk kan man säga mycket…
    och det här var otroligt oförskämt att lägga sig i sånt som inte hör till saken.
    Fk är en rättighet och till för att hjälpa inte för att trycka ner.

  2. arrami54 skriver:

    Det förstår jag att du ogillade, det var inte bara oförskämt, det var ett löjligt beteende!

    Kram.
    😉

  3. Andromeda skriver:

    Alla som är handläggare på FK är nog inte helt lämpliga att ha kontakt med sjuka människor. Vi är ju alla olika. Har man inte provat på att vara sjuk vet man inte hur det är och då är det lätt att misstro andra…
    Kram

    • Britta skriver:

      Visst är det så och jag tror inte att alla där inte är lämpliga, men jag tror det skulle underlätta om man betraktar människor som människor och inte något som bara ska kontrollera.
      Kram!

  4. Jag skriver:

    Det här har jag också råkat ut för. Jag får inte ”ta hand om mina barnbarn” fast jag berättade att de ger mig livsglädje, att jag bara är med dem, gör inget praktiskt och ofta ligger på soffan medan de leker omkring mig. Jag har fått försåtliga frågor om hur länge jag sitter vid datorn, och hur länge jag är på mina promenader. Mina föräldrar skulle jag inte bry mig om, jag gjorde för mycket när jag var tvungen att ha kontakt med hemtjänsten, gå på planeringsmöte och dylikt. Jag tappade helt humöret en gång när handläggaren tyckte att jag gjorde för mycket och skrek åt henne och undrade var jag skulle dumpa dem!

    I kväll talade jag med en kamrat till min dotter. Hon var glad över att jag fick vara sjukskriven. Hennes pappa är svårt cancersjuk och måste jobba mellan sina behandlingar, det tar hårt på kroppen och han åker ut och in på sjukhus med hjärtflimmer och annat. Fan! Jag tror att han jobbar ihjäl sig, sa hon.

    • Britta skriver:

      Jag tycker inte det är mänskligt att behandla människor på det sättet. Man borde istället uppmuntra folk att vara aktiva. göra roliga saker för att snabbare bli frisk. Sedan tycker jag att om man har cancer är det nog tufft och att man borde få vara heltidsskjukskriven om man inte orkar jobba mellan behandlingarna.
      Kram!

  5. skvitt skriver:

    De va mej räli handläggare till att lägga näsan i blöt!
    Usch och fy, detta ska jag sprida!
    Kram!
    /Skvitt

  6. Ping: En räli handläggare! « skvitts

  7. skvitt skriver:

    Där satt den!
    /Skvitt

  8. morsanssvammel skriver:

    Suck…….ja man kan hitta stjärnor till handläggare på alla möjliga myndigheter.
    Jag har själv varit med om att handläggare frågar nåt eller blurpar ur sig nån kommentar som inte har ett dugg med saken att göra. Jag har suttit mållös och bara stirrat på dem då, medan det blir totalt stopp i hjärnan. Det går inte att förstå vart de vill komma med sina kommentarer och konstiga frågor och helt irrelevanta saker. Man sitter bara och stammar medan man kämpar med att försöka få ihop logiken och resonemanget.

    Kram!
    /Morsan

  9. ghostopinion skriver:

    Att utöva makt ger en del människor stor tillfredsställelse, även när det som i det här fallet bara rör sig om lite makt.

  10. HEMIMAMMA skriver:

    *skakar på huvudet*
    Hemikram ♥

Kommentera

