Ibland drömmer jag om Paris…

Det finns en stämning i Paris.

Bara namnet är vackert…Paris. Dit vill jag återvända. Kanske gör jag det en dag – åker till Paris och är ung på nytt. Jag har alltid haft drömmen inom mig, inte bara om Paris, utan om livet. Så bra att man kan drömma och vad mycket man får uppleva. När löven singlar ner, drömmer jag om våren. När snön vräker ned, tänker jag på doften av lera eller en skogspromenad. När mörkret faller sitter jag och tittar på Eiffeltornet. Det sprakar. Ljusspelet. Alla människor som satt på filtarna, åt Pain riche och skålade i Champagne och pratade om livet.

Det är inte ofta man sitter på en filt och har picknick. Utflykten. Den med apelsin, varm choklad och knäckebröd och ost eller den med pastasallad och rutig duk. Alltid är utflykten trevlig att göra och tänka tillbaka på. Man byter miljö en kort stund, äter något gott, ute i naturen. Och livet känns helt plötsligt annorlunda.

Man borde oftare packa picknick-korgen, ge sig ut och se livet från en helt annan synvinkel…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Ibland drömmer jag om Paris…

  1. Fotografen skriver:

    Underbara Paris. London har länge varit min favoritstad i Europa, men nu har Paris tagit över. Kolla bild 165(22/8) i min blogg. Vill dit igen, så fort som möjligt.

  2. HEMIMAMMA skriver:

    jag minns mitt Paris jag med… och har en liknande bild som din 😉

    Ska vi slå följe? *ler*

    Hemikram ♥

  3. Jag skriver:

    Som ung var jag au pair hos en familj i Paris. Största delen av tiden var vi i Loiredalen, i en liten by nära Blois, de hade en gammal skola som sitt sommarhus. Jag återvände till Frankrike och Paris med mitt första barn, men nu är det nog dags att göra en resa till, det är alldeles för länge sen. Men det är ju så många städer och länder man vill besöka…

    Jag är inte som du, jag drömmer inte om det som inte är, jag är där jag är. Är det höst, bor jag i hösten och lever med den, är det vinter så älskar jag det vita landskapet och drömmer mig inte till sommaren. Men var och en har sitt sätt. Utflykter förhöjer livskänslan, det är helt klart och där har jag hjälp av mina små livsnjutare, det räcker med att ha med sig lite mackor till en park.

    Om städer: Rom måste jag tillbaka till, hann inte besöka Sixtinska kapellet när påven dog och det stängdes. I stället fick vi den enorma historiska upplevelsen med alla som kom från hela världen och skulle vara med om begravningen. Det var mäktigt. Annars är Venedig en favorit.

    En vacker bild.

    • Britta skriver:

      Intressant! Ja, det finns många platser man vill besöka. Jag har varit i Sixtinska kapellet.

      Jag drömmer inte alltid och det händer att jag lever i nuet, just nu och just här, men jag kan lika gärna förpassa mig någon annanstans. Tankarna smiter lätt iväg och jag gillar det på något sätt. Jag har aldrig varit till Venedig. Florens skulle jag gärna vilja åka till. Som sagt, det finns många ställen att tänka på:-)

  4. ninapinas skriver:

    Jag minns när jag tågluffade och vi campade i Boulongeskogen.
    Det var tider det, så länge sedan. Vi strosade runt i Paris och var nyförälskade.

  5. Andromeda skriver:

    Vilken fin bild och vilhet härligt minne! Jag läste franska på högstadiet och drömde om att resa till Frankrike. Än har jag inte varit där. En dag hoppas jag med att jag får se Paris…
    Kram

    • Britta skriver:

      Jag läste också franska på högstadiet och redan då drömde jag om Paris. Jag hade en fantastisk franskalärare och jag gick ut med femma i språket. Tyvärr glömmer man med åren vad man lärde sig en gång – men inte allt, något finns för alltid kvar.
      Kram!

Kommentera

