Bloggar har ingen makt skriver Schulman…

Och avslutar sitt debattinlägg i DN med:

”De traditionella medierna trippar på tå runt bloggosfären. De lägger sig på rygg och visar strupen. I rädsla för att stöta sig säger ingen sanningen – att den svenska bloggosfären både är rakt igenom ointressant och fullständigt betydelselös.”

När jag bloggade på Aftonbladet läste jag sällan Alex Schulmans blogg. Inte för att jag tyckte att han skrev dåligt, men jag hade så lite intresse för Amanda och Charlie. Om ni funderar varför jag kommer ihåg vad hans fru och dotter heter så gick hans nuna inte att undgå. Det var det första jag möttes av vid inloggningen. Inte för att jag har något emot Schulmans nuna, men ibland blir man lite övermätt, av vissa bilder eller av vissa människor.

Ja, hur intresserade är vi egentligen av andras bloggar än den egna? Är bloggen det sociala media som vi säger att den är, eller bara en stunds avkoppling från världen utanför? Istället för att läsa Aftonbladet och Expressen från pärm till pärm, i pappersformat, skriver man av sig lite istället. 

Det är nog i det lilla perspektivet som bloggaren har en viss makt. Makten att forma sitt eget liv – efter sina egna ord…

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/den-onodiga-bloggen

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Blogg och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Bloggar har ingen makt skriver Schulman…

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Om man tittar på ”klimakteriebrevet” och fallet Annika Holmkvist, så har vi en stor potentiell makt. Tyvärr så försvann en del av realtidsmakten (alltså att nå många, snabbt, som i fallet ”Tabula rasa”) NÄR AB LADE NER SIN BLOGG SOM VAR BÄST UR DET PERSPEKTIVET. En del av det finns dock kvar hos Facebook, där det dock censureras en hel del…

    Alex själv är dock en av de osmakligaste ”makthavare” som finns då han exploaterat Charlie på ett otillbörligt sätt, vilket jag skrev om under AB tiden…

    Sedan håller jag med dig till fullo att bloggen stärker och påverkar mångas liv i det lilla perspektivet…

    Hemikram

    • Britta skriver:

      Alex Schulmans blogg är säkert intressant för de som följer hans blogg, men så mycket makt vet jag inte om den har – lite marknadsföring för böcker och lite annat:-) Jag reagerade på en insinuation han hade om ett dotter/far som var i TV och han tyckte att dotter/far-förhållandet såg mystiskt ut ”det är på det här sättet”. Hur kunde han veta det och om det var så, hade det varit så bra att sprida det i hela Sverige?

      Jag tror att det är så här att bloggare kan påverka sitt närområde. Ibland läser man om någon person som är missnöjd med någon vara i en affär osv och det blir dålig reklam för affären om man inte gottgör kunden. Mode kanske, men då är det nog mera för tonåringar. Livsstil, dieter osv.

      Och även om man inte når ut till så många, har det en betydelse att uttrycka sig, bli bekräftade och kanske sprida budskap i en mindre miljö.

      Kram!

  2. Andromeda skriver:

    Alex Schulman har jag aldrig aldrig läst och inte tänker jag göra det heller. För egen del tycker jag det är trevligt att läsa bloggar och att skriva själv. Det har liksom blivit en sorts hobby eller vad man ska kalla det…

    • Britta skriver:

      Det är en ganska trivsam hobby; man kan själv välja tidpunkt, hålla på så länge man känner för det och dessutom ha uppehåll. Bara fördelar…:-)

  3. Anna skriver:

    För första gången orkade jag inte läsa en text som Alex Schulman skrivit, trots att jag annars älskar honom som skribent och läser nästan varje blogginlägg han skriver. Han har, eftersom jag gillar honom : ) säkert vissa poänger i sin text, men jag misstänker också att han litet grann påverkats av sin relativt nya vän Jan Guillou, vilken han beskrivit att han har en otrolig respekt för, när han skrev denna text. Men vad vet jag.

    • Britta skriver:

      Han skriver nog bra, eftersom så många läser honom, men jag känner ingenting när jag läser det han skriver, det är som ett blankt papper, jag kommer inte under orden, berörs inte. Visste inte att han och Jan är vänner, men jag hänger visst inte med längre.
      Schulmans mamma Lizette var något av en favorit hos mig i programmet Halvsju tror jag det var,

  4. Tant Otto skriver:

    Nääe jag har då aldrig följt Schulmans blogg…men när man var på AB kunde man inte undgå att se hans inlägg då och då…men de har aldrig varit av intresse för mig. Men han skriver säkert bra …

    • Britta skriver:

      Det är många som gillar honom och det är väl därför bloggen blivit stor, men han fick en del kritik förut över att han var lite väl elak.

      Det finns bättre bloggar att läsa:-)

Kommentera

