Jag luktade på den ibland…

Den låg i min trälåda och ibland öppnade jag locket till lådan och tog den i min hand. Även denna sak hade en ask, en gul, rund ask av plast. Innehållet hade en stark doft av citron. Det var en tvål, men jag använde den aldrig. Den låg i trälådan år ut och år in och ibland tittade och luktade jag på den. Jag hade köpt den en solig sommardag i järnaffären i Älvsbyn.

Järnaffären i Älvsbyn var stället hela dan för min far. När vi skulle åka till samhället och handla, skulle järnaffären också besökas. Denna dagen skulle en ny plastmatta till köket inhandlas. Under tiden mor och far studerade mönster och färger skulle jag och min syster få välja något i affären. Jag såg den gula asken med tvålen. Öppnade och luktade och bestämde mig för att den ville jag ha. Jag tog hand om min lilla present, tvålen, och nämndes aldrig använda den. Det föll mig helt enkelt inte in att förstöra det fina, tryckta mönstret på den runda tvålen. Jag tror den finns kvar än idag i någon gömma i mitt gamla barndomshem. Man kan säga att tvålen gav mig mera glädje än det någonsin hade kunnat göra – om jag använt den för att tvätta mig.

Plastmattan blev en klassisk 70-talsmatta i beigea nyanser och stänkmönster. Ut åkte den gamla, den som mor alltid fernissade dagarna innan midsommarafton så att den blänkte så mycket att man hade kunnat spegla sig i den. Man visste att sommaren hade kommit när golvet var nyfernissat och den allra första saften gjord på socker, vatten och Mormors saftessens av hallon, apelsin eller citron var kokad och Mariekexen beställdes på Hedqvists Diversehandel vareviga lördag…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Jag luktade på den ibland…

  1. kyrkis skriver:

    Fick också en nostalgikick idag. Ska nog låta mig inspireras till ett inlägg om det!

  2. Ping: Minne av barndomens lek « kyrksyster

  3. Andromeda skriver:

    Jag kan inte annat än le för mig själv när jag läser ditt inlägg. Hur nyfernissade golv luktade minns jag. Mormorssaft har jag med druckit och även haft en fin tvål som jag aldrig använde… 🙂
    Kram

  4. HEMIMAMMA skriver:

    med risk för att låta korkad, men vad är fernissa golven?

    Hemikram

    • Britta skriver:

      Du är allt annat än korkad:-) här kommer Wikipedias förklaring av fernissa:
      ”Fernissa (av franska vernis, ”lack”, ”lasyr”, av medeltidslatin veronix) är en avslutande, genomskinlig övermålning till skydd för målning eller konsthantverksprodukt.

      Av det franska ordet för fernissa, vernis, har svenskan även fått termen vernissage, öppningsdagen för en konstutställning.

      Av samma rot är det engelska namnet för fernissa bildat: varnish.

      Fernissa används för långt mer än skydd för tavlor. Fernissning har stor betydelse för underhåll av utomhusmöbler, träbåtar (specialkvalitet ”båtfernissa” m m. En speciell användning är som isolation och mekanisk stabilisering av lindningar i elektriska apparater, såsom motorer, transformatorer etc. Många bruksföremål fernissas av estetiska skäl.”

      Mamma använde det till golvmattan i köket!
      Kram

      • HEMIMAMMA skriver:

        Tack för en bra förklaring, men en ny fråga?

        Köper man fernissa i affären? alltså en vanlig, eller måste man gå till någon slags specialbutik? och hur gör man sedan i så fall??

        Hemikram

  5. mariadesuede skriver:

    Hmm… Jag minns stugan vid älven, där det gamla paret bodde med sin schäfer och jag var den ende som kunde leka med hunden, annars gick han bara iväg… Härligt med souvenirer som denna!

    örnkramar

Kommentera

