Lördagsfunderingar…

Handlingen är avklarad och idag blir det färsk kyckling till middag. Jag har marinerat den i citronolivolja, citronskal, citronsaft, torkad chili, sweet chili-sås, svartpeppar, paprika och rosmarin och nu står den i kylen och gonar till sig. Vi hittade ett mjöl som hette ”Manitoba cream” och nu har en fördeg satts på jäsning. Degen ska knådas, jäsas i olika tider och hastigheter och resultatet kan man se på framsidan av påsen. Återstår att se om resultatet blir detta fina bröd som med fördel kan ätas till skaldjur, men kyckling kanske också funkar bra.

Jag har fastnat i matlagningsprogram. Ofta tänker jag att just den kombinationen ska jag komma ihåg, men sällan gör jag det. I alla fall såg jag ”Come dine with me” i veckan och här utspelar sig dramatik på hög nivå. Jag är nästan övertygad om att en av deltagarna denna gång var en liten psykopat, vi kan kalla honom James. Hans middagsbjudning missade jag, men nästa kväll var den en av tjejerna som skulle laga maten. Under tiden hon stod i köket konspirerade och gjorde han sig lustig över denna charmiga tjej, med de två andra deltagarna vilket resulterade i att alla vände sig mot henne och det slutade med att hon stod i köket och grät över att de var överkritiska. Hennes mat såg god ut.

Nästa kväll var det den andra killens tur och nu vände den lilla psykopaten blad och charmade killen totalt. Övertrevlig, överöste honom med komplimanger vilket fick honom till att bli salig. Han visste inte om att hans prat om ekologiskt var ett hett ämne för förlöjligande, när han inte själv var närvarande. Fjärde kvällen var det den andra tjejen som lagade maten och nu fick hon ta emot ett och annat. När han kom gav han henne en vinflaska, snyggt gjort, men det var den flaska som den första tjejen gett honom vid hans middagsbjudning. Vid middagsbordet sa han helt plötsligt att tjej nr 2 hade dragit fördel av honom, inte vågade stå för vad hon tyckte, att hon tåflörtat. Jag tror inte att han vunnit om han varit nr fyra i raden av middagsbjudare. ”Vi har blivit goda vänner sa tjej nr 1 i slutet, och kommer nog att träffas igen. Ja, inte James, honom vill jag aldrig träffa igen, men vi övriga”. Han var som en liten gosse med två osynliga horn i pannan. Såna personer kan vara svåra att hantera, för man vet inte vad som händer bakom kulisserna, bakom ryggen eller hur det är överhuvudtaget.

Nu är solen framme, kanske blir det en promenad. Och ikväll blir det ”Come dine with me” i mitt eget kök. Citronkyckling och citronbröd, men utan James, tack och lov…

Brödet är klart. Detta tack vare Manitoba Cream, men vilket projekt det är att baka bröd, fördeg, huvuddeg, knåda, jäsa, knåda, jäsa, lufta ugn. Har man ingenting annat för sig på lördagar kan man alltid fylla en hel dag med brödbak. Glöm inte att ha en timer till hands, gott humör och dammsugaren framme. Diskmaskin är också bra. Åter till köket…

Steg 2 på denna kulinariska resa är klar. Citron- och chilikyckling.

 

 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Lördagsfunderingar…

  1. madonnan skriver:

    Vad otäckt med såna, förstår inte varför någon gör så? Manipulerar och konspirerar..men även jag har mött ett par såna under årens lopp (som jag vet om alltså…).
    Kram på dig och ha en bra lördag!

  2. Andromeda skriver:

    Jag skulle nog mest bara ha blivit irriterad om jag sett det där programmet… Hoppas din mat blev lyckat och att alla är nöjda 🙂 Ha en fin kväll!
    Kram

  3. herrsspekulerar skriver:

    Blev riktigt nyfiken på den där kycklingen, var hittar man receptet?
    När det gäller ”James” så förstår jag inte riktigt hur den typen av personer tänker, det är ju inte dom tre andra i programmet som är intressant, det är ju vad alla tittare tycker som kommer att påverka ditt liv. Tänk om det sitter en blivande chef och ser på programmet, minns dig när du söker jobbet, minns hur manipulerande man var osv.

    Det gäller att tänka till lite längre när man är med i tv.

    • Britta skriver:

      Ja, jag skulle då inte ha anställt honom:-)

      Jag gjorde en egen marinad, bara på en höft, men det blev väldigt gott, kanske mycket för att det var en färsk kyckling och den blev inte det minsta torr. Jag blandade citronolivolja, citronsaft av en halv citron och rivet citronskal, paprikapulver, salt, svartpeppar, torkade chiliflagor och sedan lite krydda från en Jamie Oliver-krydda, en typ av grillkrydda. lite sweet chili-sås och rosmarin och så gned jag in kyckligen och den fick marinera i kylen under dagen. 180°C ugn i ca 60-70 min. Innertemp ska vara 82°C för kyckling. Lycka till och ha en fin dag!

  4. HEMIMAMMA skriver:

    Brödet låter jag bli numera, men kycklingen vill jag smaka!!

    Hemikramar ♥

Kommentera

