En föreläsning sitter aldrig fel…

Inte heller på en tisdagskväll. ”Alla är olika – utom jag”, en ganska spännade titel och en ganska intressant föreläsning – för vem har inte någon gång tänkt: Hur tänker egentligen folk eller tänker dom överhuvudtaget. Om alla gjorde som jag…ja, undrar hur världen skulle se ut. En hel hop isolerade små öar som gick och satte sig i soffan efter jobbet för att kolla på ”Masterchef goes large”…

Det är intressant det här med känslor och automatiska reaktioner och hur vi organiserar vårt tänkande. Tänker på något som min mamma ofta sa förut – vi föds som original och dör som kopior. Det ligger mycket i det, vi slipas av livet, av omgivningen för att bli så lika varandra som möjligt.

En intressant sak var en jämförelse mellan vad folk tyckte att det var bra att vara år 1900 jämfört med år 2000. År 1900 var MEDMÄNSKLIGHET ett fint ord. Det närmaste det orden man kom år 2000 när man frågade människor hur man skulle vara var: Att ha EMPATI MED DJUR. 1900 skulle man vara ÄRLIG, 2000 skulle man VERKA VARA ÄRLIG. År 1900 var ÖDMJUK bra – nu ska man vara KAXIG. Sist men inte minst – år 1900 var det viktigt att vara KYSK eller GIFT – nu ska man vara GLAD SINGEL…

Tidens gång gör något med oss och vi kan inte annat än att följa med…

 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till En föreläsning sitter aldrig fel…

  1. herrsspekulerar skriver:

    Långt ifrån allt var bättre förr, men en del saker var verkligen bättre förr. Ord hade en mening som betydde något även utanför texter, något man levde efter och inte bara sa för att det lät bra.

    Det där med att vi blir kopior av varandra skrämmer mig lite, att vi tycks ha slutat tänka djupare kring saker och ting, att det bara är snabb och omedelbar bekräftelse som verkar betyda något.

    • Britta skriver:

      Ja, jag håller med dig. Förr betydde orden något och man tänkte mera långsiktigt. Nu är det väldigt snabba kast, inom världsekonomin exv. Kanske tänker vi djupt när vi är ensamma, på våra kammare, men yta spelar allt större roll. Men ytlighet ger så lite inombords…

  2. HEMIMAMMA skriver:

    jag föddes som ett original och så vrång jag är så kommer jag att dö som ett ännu större original…

    och jag vill bestämt hävda att det var bättre förr dvs för femtio år sedan och historien går i vågor så jag hoppas att de bra tiderna kommer igen…

    Hemikram

    • Britta skriver:

      Det är det som kallas utveckling:-)

      Jag skulle inte vilja gå tillbaka i tiden, allt var inte bättre förr, vissa saker kanske. Det var mera ”rejält” förr, ett ord som kanske beskriver hur jag menar…

      Kram!

  3. Bokmalen skriver:

    En förleläsning är aldrig fel och denna verkade handla om intressanta saker. Likriktighet är dagens melodi, du skall passa i och om du inte riktigt stämmer med mallen så får man skära bort vitala delar, för alla måste vara stöpta i samma form. Usch så trist!

Kommentera

