Mysmorgon på jobbet…

Jag vaknade tidigt imorse och bakade en kaka till jobbet. Det tar inte lång tid att vispa lite och blanda ihop och sätta in kakan i ugnen, men det känns ganska roligt att ta med sig en kaka till morgonfika. Först var vi fyra vid bordet och jag tände ljus och vi satt där och pratade och skrattade och till slut var vi bordet fullt. Det ösregnade ute och på bordet lyste ett orange blockljus och doften av kanel och kardemumma från den mjuka pepparkakan blandade sig med doften av stearin och det blev nästan lite adventfeeling. Det var en sån morgon då allt känns helt underbart. Dagen fortlöpte i samma goda stämning och kanske är kanel en magisk ingrediens i mjuka kakor.

Efter jobbet tog jag en långpromenad istället för att sjunka ned i soffan. Det gör så gott och jag måste verkligen ta mig i kragen och försöka röra på mig mera. I oktober kommer det att bli mera motionerande.

Annars tänker jag en del på livet. Att vi har bara ett – åtminstone här på jorden. När jag satt vid datorn igår kväll, förnam jag plötsligt doften av färskt ängsgräs. Varifrån den kom vet jag inte, men jag blev lätt tårögd, för det finns så många minnen, så mycket bevarat inom mig. Det är ungefär som doften av mjuk pepparkaka. Det är ungefär som att komma hem…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Mysmorgon på jobbet…

  1. Andromeda skriver:

    Mjuk pepparkaka låter helt fantastiskt gott! De kan inte bli annat än glada på ditt jobba när du har med dig nybakat titt som tätt 🙂
    Kram

    • Britta skriver:

      Mjuk pepparkaka tidigt på morgonen har blivit min grej:-) Det är trevligt att fika tillsammans på morgonen. Man får försöka göra det bästa av hösten. Kan vara ganska mysigt ändå, fast jag skulle ju önska att det fortfarande var sommar!
      Kram

  2. Jag skriver:

    Låter som ett jättemysigt sätt att börja arbetsdagen på. Dofter är viktiga för välbefinnandet och kaneldoften från din mjuka kaka kanske folk bar med sig under dagen som en glädje.

    Gräsdoften är en minnestrigger även för mig – för mig till barndomen och höslagningen hos farmor. Liarna, krattorna, rastelden, matsäcken, kaffepannan, kniven som skär det stora rågbrödet, värmen, svetten, saftflaskan, näsdukarna med knutar i hörnen, arbetet, vilan.

  3. HEMIMAMMA skriver:

    Ja, vårt doftminne är vårt starkaste minne, så det är inte undra på att vi minns barndom och lyckliga dagar…

    Hemikram

Kommentera

