En alldeles särskild dag…

Jag har sett den filmen ikväll, ”En alldeles särskild dag” med Sofia Loren och Marcello Mastroianni. En sexbarnsfamilj, en otrogen man, en sliten hemmafru och en dag i Rom 1938 då människorna strömmar ut ur husen för att hylla Hitler och Mussolini, men mamma Antionetta ska bädda alla sängarna och göra rent i köket och stannar hemma. Burfågeln rymmer från sin bur och för att få tag i den tar hon kontakt med mannen i lägenheten i huset mittemot…

En alldeles särskild dag, Una giornata particolare, ja, har vi inte alla haft någon sådan dag i våra liv. Kanske inte innan ett världskrig bryter ut, kanske inte för att hylla diktatorer och fascister, men någon dag som betydde något alldeles speciellt – ett möte, en dröm, en  upplevelse, en sanning – en alldeles särskild dag. Sorg eller glädje, så nära varandra, de går oundvikligen hand i hand. Och för den skull tänker jag lägga in min älsklingslåt, alla kategorier…the miracle of love, when you open your mind…

I’ve seen the movie tonight, ”A very special day” with Sophia Loren and Marcello Mastroianni. A large family, a cheating husband, a well-worn housewife and a day in Rome in 1938 when people stream out of their houses to celebrate Hitler and Mussolini, but the mother Antoinette should embed all the beds and clean the kitchen and stay home. The bird in the cage escapes from his cage and to get it, she takes contact with the man in the apartment of the house opposite …

A very special day, Una Giornate particolare, yes, we have not all been one such day in our lives. Maybe not before a world war breaks out, maybe not in honor of dictators and fascists, but some days that meant something special – a meeting, a dream, an experience, a truth – a very special day. Sorrow or joy, so close together, they are inevitably go hand in hand. And for that reason I intend to add the song I like most, all categories … The Miracle of Love, When You open your mind …

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Italien och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En alldeles särskild dag…

  1. arrami54 skriver:

    …hyfsad låt och den filmen minns jag från min ungdom, Sofia Loren tittade man ju gärna på 😉 …men om jag inte minns fel hade filmen en tragisk underton?
    Alla har vi dagar, stunder, timmar som stannar i minnet som det där lite extra…livets goda krydda.
    Men även stunder man vill men aldrig helt kan glömma…

    Må bättre än gott Britta! (Det är en order!) 😉
    Kram.

    • Britta skriver:

      Ja, filmen hade en tragisk underton, men det var ändå en dag som varken Sofia eller Marcello räknat med – då den började, att de skulle mötas och de fyllde den dagen med mening, ett minne av mening att bära med sig…

      Jag får väl lyda order då:-) för en gångs skull…må så gott!

Kommentera

