Vad är frihet: Topic 269

Jag är frestad att skriva ”Freedom är bara ett annat ord för ingenting mer att förlora …”, men varför ska jag skriva det. Frihet är en känsla inuti. För att vara riktigt fria, bör man inse att det inre livet måste ha näring och det växer när man läser, tänker och studerar sitt liv från en vy som inte är i perspektivet av pengar och status – du är du och bär friheten inom dig, tankens frihet …

http://dailypost.wordpress.com/2011/10/05/what-is-freedom/#comment-26477

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Vad är frihet: Topic 269

  1. Gunnar skriver:

    Jag har lagt upp en länk till min gamla gästbok där det går att kommentera så länge tills blgspott fixar detta. Länken finns högt upp till höger i min blogg.
    ————————————————
    Jag håller med om att citatet från Me and Bobby McGee inte stämmer. Frihet är väl tvärt emot att ha tillgång till allt eller åtminstonde det mesta?

    • Britta skriver:

      Har man inga tillgångar alls – så är man inte fri. Att vara ekonomiskt oberoende och självständig kan vara en slags frihet, men frihet är samtidigt så mycket mera.

      Bra att du har lagt upp din gästbok och hoppas dom fixar till de tekniska problemen!

  2. ninapinas skriver:

    Frihet är att växa som människa, att inte lägga över allt på andra. I mina ögon alltså.
    Allt för många skyller på andra, det är destruktivt tycker jag, man kan inte ändra någon annan. Men man kan jobba med sig själv.

    • Britta skriver:

      Det här med att jobba med sig själv, det försöker man, men sedan tror jag att hur mycket man än försöker jobba med sig själv, så är allt ett samspel – alla måste dra sitt strå till stacken. När man ändrar sitt eget beteende, kan det påverka andra att ändra sina beteenden, så kan det vara, men inte alltid det lättaste att åstadkomma.

  3. Tant Otto skriver:

    Frihet är ett stort begrepp…det innefattar allt…från att vara människa, att få vara sig själv …till hur man är i samspel med andra…att växa som människa kan vara svårt om inte omgivningen är med på förrändringen…alla har ett ansvar över sig själv…att ta hand om sig på bästa sätt..inte lasta andra ..skylla ifrån sig…
    Man har inte frihet att betee sig hur som helst som en del tror sig ha …för då kanske man naggar på andras frihet…en svår balansgång det där med att få vara sig själv…
    Frihet får vi nog när vi dör…det låter kanske negativt men så kanske det är…vi är i bojor här på jorden…vi styrs av makt, maktbegär…lagar och förrordningar…och det krävs lagar för att hålla ordning på alla ..hur skulle det se ut annars.

    Frihet är ändå att få vara den man är…

    • Britta skriver:

      Jag måste säga att jag älskar din kommentar. Jag har läst den flera gånger. Så klok du är. Så är det…
      Kram!

      • Tant Otto skriver:

        Tack snälla Britta…tänk att du tycker att jag är klok….va glad jag blir 🙂 jag är nog inte klokare än någon annan alla är kloka på sitt vis…och visare blir man bevisligen med åren. Man lär så länge man lever och man växer som människa då man ser andra växa och formas till dem de är…man ska ju finnas där och stötta …och bli stöttad.
        Frihet är inte att kontrollera och att ha makt över andra…frihet är att släppa taget att våga låta andra få vara sig själva…
        Många tar sig friheten att köra över andra…
        Frihet är ett vitt begrepp….
        kram

  4. HEMIMAMMA skriver:

    För mig är friheten att äga min egen själ och inte vara under påverkan av annat än min egen tankekapacitet.och mitt hjärtas vishet.

    Att inte behöva följa modet eller religionen för att känna sig trygg eller värdefull som enkla exempel…

    Hemikramar

    • Britta skriver:

      Att gå sin egen väg är viktigt och att exv inte slaviskt följa modet innebär att man skapar en egen personlig stil. Frihet att vara den man är…
      Lördagskram:-)

  5. skvitt skriver:

    Finns det någon alls som kan säga vad frihet är? Jag tror inte det.
    Problemet är att ordet frihet inte kan stå för sig själv, det måste alltid stå i relation till något annat.

    Man kan således säga att en slav inte är fri, men hans ägare är det. I den betydelsen är slavägaren fri, men är han fri egentligen?

    En slavägare är ofri på sitt eget sätt. Han har kanske inte rätt att säga vad han tycker om den härskare som står över honom, han kan vara fjättrad vid skulder som han skaffade sig för att köpa slaven och han har förpliktelser mot sin familj.

    Är härskaren över dessa undersåtar en fri man att göra som han vill när han han rätt att despotiskt fatta vilka beslut som helst? Nej, han måste fatta de realistiska besluten hur gärna han än vill fatta andra beslut.

    Är tanken fri? Står den över alla restriktioner? Kan jag tänka på nöje när magen är tom? Kan jag tänka en tanke som är fri från allt jag känner till? Kan jag formulera en mening som står i strid med alla grammatiska grundregler som tycks vara medfödda?

    Det mest fascinerande man nyligen har upptäckt är att hjärnans beslut kommer före vårt medvetande om vad hjärnan beslutade. Det vi tror oss göra helt medvetet är alltså något vår hjärna bestämde sig för innan vi själva visste om det.
    Var det verkligen mitt fria beslut att sträcka mig efter kaffekoppen när det var så att jag blev medveten om min egen vilja att göra så efter att hjärnan hade skickat en impuls till musklerna att sträcka sig efter koppen?

    Vem är fri?

    Kan man vara helt fri och göra som man vill utan att det inkräktar på andras frihet? Eller måste vi begränsa oss i vår frihet för att vi måste ta hänsyn till andras rätt till frihet? Måste en slavägare avstå från att utnyttja sin frihet att köpa sig en slav för att slaven ska få behålla sin frihet?

    Det står mig fritt att skriva eller avstå från att skriva dessa rader. Skrev jag dem för att jag var fri att skriva dem eller för att jag kände ett inre tvång att skriva?

    Vad är frihet? Ingen vet, men alla hyllar den och många går i krig för denna frihet som ingen vet vad det egentligen är.

    Kram!
    /Skvitt

    • Britta skriver:

      Spännande tankar! Tänker på Göran Persson lite när jag läser din kommentar; den som är satt i skuld är icke fri. När känner jag mig fri? Det har något med naturen att göra eller om jag skulle ta en ledig eftermiddag från jobbet, en oväntad händelse som ger en känsla av frihet. En känsla inombords…
      Ha en fin kväll! Kram

  6. Ping: Brittas Betraktelser: Vad är frihet? « skvitts

  7. mariadesuede skriver:

    La liberté, det som stàr i ”Liberté, égalité & fraternité”…

    Men frihet är nog mer en känsla, den kan man aldrig ta ifràn en. Är det verkligen sà att den rike är fri och den fattige är ofri?

    Med frihet följer ansvar, nàgot som är tvunget, ty människan är en social varelse och har behov av andra, det ligger i ens intresse med andras välmàende, läs gruppen gynnar individen…

    Men jag har mitt begrepp om frihet, sen tycker andra annorlunda, det är därför som det inte gàr att beskriva frihet… Komplext begrepp!

    örnkramar

    • Britta skriver:

      Frihet att vara den man är, men visst hänger det ihop med ansvar. Människor med klippta vingar är inte fria och det kan hänga ihop med ekonomiskt beroende eller att man är kontrollerad eller någon annan som tar din mänskliga frihet ifrån dig. Det har med den där tårtan att göra, alla måste få ha sin egen tårtbit – en del ska inte ta två bitar och några bli utan. Det gäller i diskussionen, bland människor, i samhället osv.
      Kram Maria!

Kommentera

