Det finns en lösning på allt…

Igår började jag ytterligare en kurs i italienska. Det var ju fem månader sedan sist och att konversera ens lätta fraser var svårt. Att förstå är en sak – att tala är en helt annan sak och när jag kom hem igår kände jag en lätt släng av misströstan. Att lära sig ett nytt språk kräver daglig träning. Det är som att skriva eller att träna på något annat. Men, att ge upp ligger inte för mig – det är bara att ta nya tag. Det finns alltid en lösning på allt…

 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Italien och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Det finns en lösning på allt…

  1. suttecity skriver:

    Bra inställning! 🙂

  2. ninapinas skriver:

    Vissa saker kräver träning hela tiden. Så är det bara.
    Jag har försökt träna på teckenspråk i många år men det kräver daglig träning. Vilket inte jag får.

    Men man får inte ge sig, tänk vad kul sen när du kan prata med italienarna!

    • Britta skriver:

      Man får se det så:-) Det blir kul sedan. Kanske är det bara en tröskel just nu som jag kan komma över om jag inte ger mig. Så du tränar på teckenspråk, ja, det kan inte heller vara helt lätt. Jag kommer ihåg att jag hade en arbetskompis en gång som tränade mycket för att lära sig teckenspråk.
      Vi får fortsätta att kämpa på!

  3. Gunnar (deckare) skriver:

    Jag skulle vilja lära mig mer Italienska. Har bara prövat självinlärnkurs och att prova under resor att snappa upp.

    • Britta skriver:

      Då kan du grunderna och då kanske du kan gå en konversationskurs. Det är så otroligt mycket grammatik att hålla reda på när man ska prata. Och sedan är ju kvällar inte den mest optimala tiden för inlärning när man haft en arbetsdag innan. Man får kanske satsa på att läsa italienska i Florens. I alla fall låter det underbart och drömma kan man ju alltid….

  4. Andromeda skriver:

    Att prata ett språk är betydligt svårare än att förstå det. Jag märkte det tydligt när jag för några år sedan fick anledning att prata en hel del engelska. Men övning ger färdighet 🙂
    Kram

Kommentera

