Kom nyss hem från ”Den Girige”…

Jag har varit på teater ikväll; Dramaten är ute och spelar Molieres ”Den Girige” med Johan Rabaeus i huvudrollen. Tre kvällar har pjäsen gått och det här var sista föreställningen i Umeå. Lite seg början kanske, men sedan blev den bättre och bättre. Johan Rabaeus väldigt bra och Marie Richardsson härlig. Manuset kändes modernt och det blev en del skratt. Innan teatern åt vi (ja, det var jag och jobbet) italiensk buffé på Norrlandsoperan. Tänk att en pjäs som skrevs på 1600-talet kan kännas tidlös och modern. Kanske för att temat funnits lika länge som människan, girigheten…

http://www.dramaten.se/dramaten/forestallningar/Den-girige/

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Kom nyss hem från ”Den Girige”…

  1. HEMIMAMMA skriver:

    *avundsjuk*

    Hemikram

  2. Filosophia skriver:

    Tror att ibland känns teaterföreställningar lite sega i början för att vi är så bortskämda med filmer och TV där allt ska hända så snabbt. men det finns ju en vits med att saker ibland måste få ta sin lilla tid 😉
    Låter som en fin kväll iaf!
    Kram

    • Britta skriver:

      Jag tror som du att man är van med ett högt tempo i filmer och på TV, men det finns en viss tjustning med en handlng som byggs upp i sakta mak. Jag pratade några ord med en kille som satt några platser bort och han sa tänk vad billigt det är att gå på teater – man får ju en upplevelse, något som händer just nu, i det här ögonblicket.
      Kram!

  3. Andromeda skriver:

    Att se en riktig föreställning är något helt annat än att se något på tv eller bio. Önskar att det var jag som hade sett det där…
    Kram

    • Britta skriver:

      Det är ett ganska stort kulturutbud i Umeå och om jag var lite mera aktiv, skulle jag kunna på på bio eller teater varje vecka istället för att sitta hemma själv och se på TV. Jag glömmer aldrig första gången jag var på teater när jag tick på mellanstadiet i skolan. Det var Norrbottensteatern som hade en föreställning och jag satt som trollbunden och tänkte på föreställningen många år efteråt…
      Kram!

Kommentera

