Gör sanningen oss fria…

Har ni funderat någon gång på vad det är som ni inte förstår? Det som ligger som en liten tagg i bakhuvudet och gnager, en känsla, en vetskap, men man kommer inte ihåg vad det kan vara. Så kan jag känna ibland. Vad är det jag har glömt som jag borde komma ihåg? Har jag någon gång i en tid vetat något som ligger i träda, i skuggorna av vad som är jag idag…

Jag kände en dam en gång som älskade att sticka och virka och en dag gav hon mig och några andra orangea raggsockar som hon stickat. Hon kunde verkligen sticka och när de var klara pressade hon dem med strykjärnet.

– Tack så mycket, sa jag. Vilka fina sockar!

– Ja, jag fick ju den där jumpern av dig och så repade jag upp den och stickade strumpor av garnet.

Vilken jumper? Jag har än i denna dag inte kommit ihåg den tröja som påstods varit i min ägo. En orange jumper.

Men, det var bara en sorts beskrivning av taggen. Vad är det som jag har glömt? Vad är det jag vet som jag borde komma ihåg. För en del i mig är densamma som alltid har varit en del av mig. Den del av mig som sitter vid lägerelden och tittar in i lågorna och hör vinden svepa genom träden.

Den del av mig som ständigt viskar – kommer du ihåg…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Gör sanningen oss fria…

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Minnesproblem har jag haft i 6 år, allt sedan jag gick in i väggen…

    Så jag har den känslan nästan varje dag…

    Hemikram

  2. Bokmalen skriver:

    Så sant så. Så är det för mig ofta, vad är det jag glömt att komma ihåg som vore bra att jag mindes.

  3. suttecity skriver:

    Oooooja! 🙂 Även om jag jobbar mycket med minnesträning i rytmikterapin och behöver ha en hel del i skallen som instruktör inom dansen mm så slår skallen av och kopplar på teflonminnet. Hjärnan har en förmåga att sköta det där med av/på när den blir trött. Det är väl då vår lilla intuition kopplar in och vi börjar tänka… det är väldigt frustrerande…. men funderar och funderar men inte … Sedan POFF så drar det till en som en käftsmäll att man har glömt att… speciellt när man håller på att somna.

    Skulle tro att det inte var dig hon fick tröjan av – vi säger att det är hon som inte minns rätt så slipper det gnaga 🙂

  4. Andromeda skriver:

    Det man har glömt kommer man ju inte ihåg så man minns inte ens att man har glömt det… Men ibland kan minnet komma tillbaka när någon annan minns och pratar om det man trodde man hade glömt 🙂

    • Britta skriver:

      Det ligger på hårddisken någonstans och en doft eller en viss situation kan trigga igång minnena igen och man kommer plötsligt ihåg vad man glömt:-)

  5. gunnardeckare skriver:

    Jag känner igen den känslan allt för väl. Och den blir inte mindre när man blir äldre.

    Jag fick också lite funderingar åt ett helt annat håll när jag läste ditt inlägg. Tar vi oss tillräckligt med tid för att sitta still och ”möta oss sjäva”. Kan en del av den här känslan vara att vi bär på tankar och funderingar som vi inte får kontakt med eller släpper fram?

    Trevlig helg!

    • Britta skriver:

      Det var den funderingen jag hade när jag skrev inlägget, men det kan också tolkas på andra sätt. Livets olika dimensioner…det är intressant tycker jag:-)
      Trevlig helg Gunnar!

Kommentera

