Nu har jag vaknat upp ur dvalan…

Vilken dvala tänker ni då – har hon svimmat av, men det har jag inte, utan här avses novemberdvalan . Jag kommer inte ihåg så mycket av den senaste månaden, utom att det har varit svart som i en stängd skokartong, men jag klagar inte; jag tror det är nyttigt att samla sig, krypa ihop i sitt skal en tid och invänta våren. Inte skulle jag uppskatta ljuset, grönskan och våren så mycket som jag gör, om den inte föregicks av vintern. Jag har varit hos frissan i kväll och fått en frisyr. Jag läser böcker. Jag lagar mat. Jag åker buss. Jag jobbar. Jag tränar italienska nästan varenda kväll. Jag har beställt två utvecklande CD-skivor och en som är sprängfylld med julmusik. Jag tänker mycket. Tänker på mig. På den som är jag. Att jag skulle vilja ta mig i min famn, svinga mig upp i luften så att det hissnade i magen och säga: gå ut och ströva – packa en ryggsäck och gå ut och plocka blommor. Om årstiden hade varit rätt, kanske…

Nu har jag vaknat upp ur dvalan. Jag har ett vackert hår och tre böcker som väntar på att bli avslutade. Det gäller att lära sig lysa i mörkret…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Nu har jag vaknat upp ur dvalan…

  1. gunnardeckare skriver:

    Ja det är jobbigt med mörkret men det vänder ju snart som tur är. Vi får trösta oss med julpynt och ljus från lampor i olika färger och former

    Trevlig helg!

  2. Fruntimret skriver:

    Ja, så är det. Man får ta en dag i taget ibland och försöka se och ta tillvara på ljusglimtarna i tillvaron…

    • Britta skriver:

      Exempelvis att det är lördag morgon och man kan sitta inne i värmen och dricka en kopp kaffe och mysa lite på morgonen! Hoppas du får en fin dag. Kram!

  3. Jag skriver:

    Så skönt att du känner att du har vaknat! December lyser mycket även om vädret är gloppigt och trist. Jag klarar av alla årstider bra, men tycker att väderskiftningarna som är nu är trista. Kallt och soligt igår och nollgradigt och moddigt idag. En besvikelse. Man får tända levande ljus för att mota gråheten.

    • Britta skriver:

      Snöglopp är inte så trevligt och just nu ”gloppar” det här också, men marken är fortfarande vit och julstämningen har sakta smygit sig på – så det känns rätt så bra!

      Hoppas du får en fin dag! Kram

  4. arrami54 skriver:

    …den dvalan lär jag ligga kvar i, flyr vintern genom reflektion, målande, tecknande, läsning (tränar spanska intensivt)…du vet drömmar dör inte! När så maj kommer lär jag mest vara ute och njuta av vårens explosion av liv.
    …jag har inget vackert hår, knappt något alls och håller längden på elva millimeter…men jag har allt annat, så jag är nöjd ändå! 😉

    Kram.

Kommentera

