Nu är det jul här i vårt hus…

Julefriden har infunnit sig – nästan:-) Allt är under kontroll; klapparna inslagna, julgranen på plats – dock utan kulor, glitter och stjärna ännu, men det ska bli ikväll. Matplanering och inköp är avklarade och nu är det bara att gå efter julchecklistan. Nu har jag julledigt. Underbart!

Tänk att alla blir snäppet snällare när det är jul. Folk är vänliga, ler mera, skrattar mera och önskar varandra ”God Jul och Gott Nytt År” till höger och vänster. Jag vill påstå att julen tar fram de ädlaste känslorna hos oss. Inte är 1 maj lika uppsluppet och fryntligt; inte går vi omkring med plakat på juldagen och tjoar: Ropen skalla, skinka åt alla – fast kanske borde vi…

Snart är det jul i vårt hus…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Nu är det jul här i vårt hus…

  1. suttecity skriver:

    Vi sa just här hemma att vi känner oss väldigt lugna och helt med i matchen vad gäller inköp och planering. Har tagit skurandet av köket i dag så nu värker ryggen men mamma är nöjd 🙂 Frågan är om det är ett förrädiskt lugn och vi i morgon kommer på att vi har missat något – men jag antar att det lär räcka med mat och allt med tanke på det vi släpade hem från affären igår 🙂 Bara jag får skinka, must och risgrynsgröt (kanske inte samtidigt dock :)) och familjen är samlad så är jag nöjd.

    Nu andas vi ut och tar julefrid – eller vad tycker du?

    Kram!

    • Britta skriver:

      Absolut! Det är bara några få saker som återstår, lite matlagning imorgon. Det känns så skönt att inte behöva stressa på julafton. Jag har också några favoriter på julbordet; skinka, lax, sillsallad och inlagd sill.
      Hoppas du får en jättefin jul!
      Kram

  2. arrami54 skriver:

    …snart är det jul, ligger efter i schemat men hinner nog…du vet, jag offrar för mycket tid på att snacka med hustomten! 😉
    Önskar dig och de dina en riktigt GOD JUL!
    Kram!

    (PS: Tänk på kalorierna nu! DS.)
    😉

  3. Jag skriver:

    Låter bara bra att julfriden redan infunnit sig hos dig. Jag känner mig också lugn, väntar hem sonen idag, det var ett halvår sen sist. Lite städning, pyntning, knäckkokning, rödbetsallad… men sen blir det nog julbastu i kväll.
    Julkram

    • Britta skriver:

      Vad roligt att sonen kommer hem. Jag kommer också att ha min dotter här på julafton. Det är så skönt att få vara tillsammans. Julkram till dig också!

      • Jag skriver:

        Jag har ju två döttrar med familjer här i stan och sen hämtar jag mamma från äldreboendet i morgon, så med tre barnbarn blir vi några stycken, men helt hanterligt. Det är inte som den julen när även mina syskon med familjer var här, då fick vi slå ut en vägg!

  4. Filosophia skriver:

    Vad härligt att du har allt under kontroll 🙂 det har inte jag, men jag hoppas få det under dagen/kvällen. Det ska bli skönt att fira jul. Att bara få vara med de sina och koppla bort vardagen ett tag. Det enda smolket i bägaren är att jag inte känner att jag hunnit med mina vänner så som jag skulle vilja. Gäller ju både vänner långt borta och nära. Jag tror att om något ska bli ett nyårslöfte i år (jag brukar inte avlägga sådana) så ska det bli att ta vara på mina kära fina vänner bättre! Så därför vill jag önska dig en riktigt God Jul Britta! Jag hoppas du vet att jag är oerhört glad för att du finns!
    Julkram!

    • Britta skriver:

      Jag är oerhört glad över att du finns! Den här hösten har varit lite tung, mörk och lång och därför känns det extra skönt att få vara lite ledig och bara få vara. Äta lite julgodis och ta fram mat ur kylen och plocka in den igen och se långfilmer på tv och läsa. Du är en fin person, verkar alltid så omtänksam och det gör mig glad. Jag hoppas du får en underbar jul. Kram!

Kommentera

