Två hungriga italienare får mig att le…

Den lilla miniserien på SVT gör mig lycklig! När jag ser Gennaro och Antonio laga mat, gnabbas lite, berätta gamla minnen och besöka platserna där de växte upp berörs jag. När Gennaro talar om sin mamma och pekar på balkongen till den lägenhet de bodde i när han var nitton år och han tog farväl för att prova lyckan i ett annat land och han visste att han aldrig mera, på samma sätt skulle dela tillvaron där, så är det så mänskligt. Eller när man får se honom spraya på sig parfym i mängder, skoja lite om omfånget på magen, ta på sig en snygg skjorta innan besöket på restaurangen med Michelinstjärnorna. Mat och kärlek. Som de männen kan njuta när de äter en god måltid eller plockar färsk frukt eller citroner direkt från träden, skalar dem med kniv och njuter av varje tugga. Råvarorna. Det färska. Kärleken till pastan. Den enkla matlagningen som blir så god för att råvarorna är så smakrika. Kocken Gennaro Contaldos restaurang i London heter ”Passione”…

Igår åkte granen och julen ut från stugan. Jag dammsög tre kg barr. Funderade över trettondagsafton och trettondagens betydelse. Lagade hjortstek med rotsaker och sås av fond, vin och messmör. Gennaro skulle ha blivit tårögd av lycka…

http://uktv.co.uk/food/chef/aid/530515

http://hogtider.wordpress.com/2008/01/02/varfor-firar-vi-trettondagen/

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Italien och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Två hungriga italienare får mig att le…

  1. suttecity skriver:

    Kikade en kort snutt på programmet och smålog lite för mig själv, goa gubbar 🙂

    Hoppas att du får en bra helg, här städar vi ut julen till veckan har mor i huset bestämt så tar nog bort mina pinaler i min stuga i samma veva, det är inte så överpyntat så man kvävs 🙂

    Kram

    • Britta skriver:

      Ja, visst var det goa gubbar:-) Granen barrade så mycket, så det var lika bra att städa bort allt. Det är ganska skönt när man har gjort det. Hoppas du också får en fin helg!
      Kram

  2. Anna skriver:

    Har inte sett det men det var en inspirerande beskrivning du gav här!

  3. Jag skriver:

    Låter härligt så jag ska nog ta en titt på play i eftermiddag eller så. Julen får bo kvar ett tag till, tallriset står barrfritt i kopparhinken, sockertoppsgranen på trappan likaså. Hyacinterna har däremot gjort sitt och åker ner i källaren och glöms bort – har alltid planer på att plantera ut dem men det blir sällan av. Hjortsteken lät delikat! Får nog ta fram lite älg ur frysen!
    Kram

    • Britta skriver:

      Det var lite feelgood över programmen.Ja, jag blev glad av dem! Jag älskar älgkött, det är så gott. Älgköttsoppa med klimp är bland det godaste jag vet. Trevlig helg!

  4. mariadesuede skriver:

    Jag kan tyvärr inte se programmet, fast jag lever ju med en Italienare, lilla Italien finns hos mig… Jag vet hur de är… Buon anno e baci

  5. Mogi skriver:

    På bloggrunda..

    God fortsättning!
    Slötittade lite på gubbarna du nämnde.. trodde först de var ihop, men såg
    att den ena i allafall hade familj.. Poppade upp något annat så det blev inte sett
    så mycket mer..

    Hoppas du får ett bra år..

    Kraam från Mogi

    • Britta skriver:

      Jag tror att de har jobbat tillsammans på restaurang i London, så de känner nog varandra ganska bra. Trevligt med bloggrundor! Hoppas du också får ett bra år!
      Kram

Kommentera

