Ikväll har jag kokat lingonsylt…

Inte mycket mera faktiskt. Tittar för vilken gång i ordningen vet jag inte, på SVT Play och de italienska männen som är hungriga. Jag vet, med all säkerhet, att när DVDn kan köpas – kommer jag att göra det. Är det verkligen nyttigt att vara så här repetetiv? Jag kan inte motstå kommentarer som: En himmelsk ost! Det är ju det som är hela grejen – saker ska smaka himmelska. Ibland önskar jag att livet skulle kunna funka ungefär som i filmen ”Sliding doors”; livet spelas upp i två olika versioner. Jag menar, ett liv i Italien och ett i Umeå – samtidigt; det bästa från två världar. Kanske är jag bara lite sentimental – männens resa och på något sätt både igenkännande och farvältagande av det som en gång var får mig lite tårögd. Jag kan inte gripa tag i världen, men om jag sluter mina ögon kan jag fortfarande förnimma gamla dofter, från böcker som jag läst, från vårens jord och lera, från fisk jag rensat, från rosor i ett sprucket krus, från jorden på en dammig landsväg så långt tillbaka, men ändå glasklart, som ögonblick konserverade för att de var så verkliga. så nära.

Ikväll har jag kokat lingonsylt, med halva mängden socker. Det blir godast så. Himmelskt god lingonsylt. Himmelskt god….natt…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Ikväll har jag kokat lingonsylt…

  1. Tant Otto skriver:

    Åh såg de hungriga italienarna förra veckan …är det en serie?
    Vilket underbart program…med två härliga italienare som fick mig att fnittra hemma i tv.soffan…vilka livsnjutare! Inga sura miner där inte! Den DVDn vill jag ha med …de fick mig att må bra!
    Hm hemmagjord lingonsylt…gott! Rårörda är oxå himlagott!!

    Kram och go natt!

    • Britta skriver:

      Lingonsylten blev riktigt god:-) Ja, visst är dom underbara. Som om dom verkligen lever och tar tillvara på varenda sekund. Mera sånt i TV vill vi se.
      Kram!

  2. gunnardeckare skriver:

    Dom är ju helt underbara! Om man är Italien-frälst innan så blir man det ännu mer när man kollar på dom.
    Om allt blir som jag vill så reser vi till Italien i vår igen. När åker du dit nästa gång?

    • Britta skriver:

      Svårt att undgå att gilla dem:-) Vad härligt att åka till Italien – hoppas resan blir av för er. Själv har jag inte planerat någon resa, så jag vet inte när det kan bli av. Antonio och Gennaro lagade en ost- och citronpaj i programmet som såg så god ut. Den skulle jag i alla fall vilja testa:-)

  3. Islandsmamman skriver:

    Mmm, jag saknar rårörda lingon hemifrån. Oslagbart med kött. 🙂

    • Britta skriver:

      Lingonsylt passar till så mycket, palt, kött, köttbullar – det är verkligen en smakförstärkare. Kan man plocka lingon på Island?

      • Islandsmamman skriver:

        Inte ett endaste litet sketet lingin kan man plocka här.

        Men man kan plocka kråkbär (empetrum nigrum). Nar jag tänker efter så har de lite samma egenskaper som lingonen, lite bittra. Ska banne mig prova att göra rårörda såna i höst! 🙂

  4. Ewa skriver:

    Fint Inlägg som dina alltid är ,, sylten låter himmelsk =)

    Kraam

Kommentera

