Kallt, kallt…

Det är riktig vinter nu. I morse var det -27° C när jag vaknade. Jag har bakat Lingonbröd och gjort palt som står på spisen och puttrar. Det är så otroligt skönt att man kan vara inne en sån här dag, slötitta på tv, laga mat och äta lite då och då. Min dotter har gjort en snabbvisit. Hon har flyttat och bor nu alldeles i närheten där jag bor.

Det är kallt, kallt – och nu blir det palt, palt…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Kallt, kallt…

  1. Bokmalen skriver:

    Burr! Men så skönt att vara inne o mysa:)

  2. Ewa skriver:

    -27 huu ,, men låter skönt att slippa gå ut =) Bi hade -23 igår kväll det tyckte jag var riktigt jobbigt ,, tror tom leyla frös usch !

    Mys på Britta , här blir det nog en lasagne idag tror jag ,, Kraam

  3. mariadesuede skriver:

    I Paris är det ca -8 °C och snöat har det… Fast luften blev genast torrare med kylan… I andra delar av Frankrike sà var det ca -20 °C… Kommer det mer snö imorgon, det räcker med nàgon cm, sà blir det kaos här och jag som màste köra…

    Jag föredrar ändà en torr kyla… I Eskilstuna sà vandrade jag i timmar med tiken när det var ca -18 °C…

    Örnkramar ♥

    • Britta skriver:

      Du får ta det lugnt i trafiken om du ska ut och köra. Hoppas du har vinterdäck. Håller med dig, torr kyla är bättre än bara några minusgrader och fuktig snålblåst. Hoppas allt är bra med dig! Kram

  4. gunnardeckare skriver:

    Ser ut som den värsta kylan har gått över här i Värmland. Håller sig nu över minus 10. Fortfarande har vi bara några cm snö.

  5. HEMIMAMMA skriver:

    Är uppvuxen med palt, så det blir jag avundsjuk på…

    Hemikram

    • Britta skriver:

      Jag vet inte om det är så nyttigt att äta sex paltar på tre dagar, så imorgon blir det nog något annat i lunchlådan:-) Kanske sallad…
      Kram!

  6. Jag skriver:

    Oh, palt – när åt jag det sist? Det är nåt visst med det, den där paltmättheten, paltsvimma som vi sa… man önskade att man hade kunnat tanka för en vecka framåt när man blev bjuden.

    Att temperaturen varierar så hos er? Vi hade -8,5° idag när jag gick ut och det kändes nästan som vår i solen. Väninnan i Kiruna skriver att de har 34,8 minusgrader!
    Ha det gott!

    • Britta skriver:

      Palt kan verkligen göra en riktigt mätt:-) Det var alltid högtidsstunder hemma när mamma gjorde palt.
      Ja, idag har det varit lite mindre kallt, men det verkar bli kyligare igen några dagar framöver. Hoppas solen kikar fram i morgon! Kram!

      • Jag skriver:

        Vi åt aldrig palt hemma, det var en så svensk rätt. Men under studenttiden hade vi paltfester. S som var lång och smal slog alltid paltrekord, han kunde äta sex eller sju stycken!
        Kram

Kommentera

