Att vara född med silversked i mun…

Markoolios mamma har svårt att gå efter en misslyckad diskbråcksoperation. Hon fick ändå bege sig till arbetsförmedlingen. Till hjälp på vägen hade hon sin rullator. Markoolios mamma gråter.

Kungahuset vill ha mera pengar av skattebetalarna.

Jag vet vem jag skulle vilja hjälpa med lite höjd skatt…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Att vara född med silversked i mun…

  1. Jag skriver:

    Jag håller verkligen med dig!

  2. Bokmalen skriver:

    Jag också!!

  3. arrami54 skriver:

    …exakt! Så tänker en med hjärta och förnuft! 😉 Kram.

  4. Anna skriver:

    Kungahuset borde först tvingas att redovisa hur pengarna används, vilket ju också någon i riksdagen föreslagit. Det är bara det att då skulle nog kungahuset måsta lägga ner, om skattebetalarna fick full insyn.

    • Britta skriver:

      Kanske måste även Kungahuset banta sin budget istället för att höja den. Att de redovisar vad det gör för pengarna skulle vara bra. Att bekosta dyra boenden och ett skönt liv i New York för en prinsessa kanske inte ska ingå.

  5. gunnardeckare skriver:

    Ja. Det var en bra bild på orättvisorna i samhället. Socialförsäkringssystemet har totalhavererat. Kanske var det några som ville ha det så?

    • Britta skriver:

      Jag vill i alla fall inte ha det så:-) Alla behöver en grundtrygghet om det skulle hända något. Att behöva bekymra sig om ekonomi samtidigt som man är sjuk gör nog inte patienterna friskare…

  6. Jag skriver:

    Det är just det. Att grundtryggheten har försvunnit och att det har skett ett skifte i folks huvuden. Hälften vill ha det så här. Nyckfull välgörenhet träder in i stället så att folk kan få känna sig ädla i givandet.

    • Britta skriver:

      Men jag tror inte att syftet om man skulle ge, är att känna sig ädel eller bättre än andra, men jag tycker att samhället blir futtigare och mindre när människor måste kämpa med ekonomi samtidigt som man är sjuk. Då väcks frågan – vad är vi till för egentligen?

      • Jag skriver:

        Jag kanske uttryckte mig cyniskt, många som skänker pengar gör det för att försöka utjämna orättvisorna, men det som är otäckt är att vi tidigare verkade vara överens om att vi i vårt land skulle ha ett system med försäkringar som vi gemensamt betalade till för att ha som skydd om något slog undan benen på oss.

  7. HEMIMAMMA skriver:

    Inte nog med att man fördelar silvret olika i rättvisans namn.

    Man nekar oss det också i dess terapeutiska verkan. Anledningen till att ordspråket född med silver i munnen finns – vilket är ett missförstånd att det handlar om bara den ekonomiska skillnaden…

    http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art1.htm

    Hemikram

  8. Ping: Hemimammas kamp – VARNING!! ARGT inlägg – Att slåss mot fördomar och okunskap och makthavare som skiter i allt. « HEMIMAMMA – Brinner för en grön värld med ett rött hjärta och lever livet i närhet med döden!

Kommentera

