Låt oss bli Vikingar…

Jag har inte sett de här orden förut. Kanske är de gammal skåpmat för er – men så skönt det kändes när jag läste dem idag:

Vikingalagen…

  • Tillvarons största gåva – det är jag själv.
  • Alla människor kan lära sig något av mig.
  • Mina tankar är mer komplicerade än alla datamaskiners.
  • Mina känslor är lika viktiga som andra människors.
  • Det jag säger är väl värt att lyssna på.
  • Det jag gör är värt att uppmärksammas.
  • Jag respekterar mig själv och finner att andra gör det också.
  • Jag skrattar åt mig själv med ömhet och värme.
  • Jag har full rätt att må bra på alla sätt.
  • Jag är unik, det finns ingen mer som jag.

Lars Eric Uneståhl

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Låt oss bli Vikingar…

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Själv är jag trött men lycklig ikväll… träffade för första gången idag en SVENSK läkare som vet och förstår vad det innebär att vara Kroniskt Borreliasjuk…

    Jag blev så chockad att jag var tvungen att uppsöka ett system och köpa champagne… =0)

    Hemikramar

  2. gunnardeckare skriver:

    Jag använde Uneståhls idéer och inspelningar som han hade gjort med olika suggestionsövningar när jag var lärare på dåvarande AMU (Lernia) Dom fungerade bra då och gör det väl nu också tycker jag.

    • Britta skriver:

      Han har ju varit en föregångare med det här med mental träning. Påminner mig om att jag har ett par CD-skivor av honom, som jag borde lyssna på…

  3. Jag skriver:

    Jag kan nog hålla med om de flesta punkterna, men ettan och tvåan…. tja, jag tror faktiskt inte att alla kan lära sig något av mig och definitivt är jag inte tillvarons största gåva. Men annars är det väl bra med en omvänd jantelag.

  4. arrami54 skriver:

    Klok lag…den följer vi! 😉
    Tveksam till ”Tillvarons största gåva”, men du vet hur vi män fungerar, så även den punkten slinker igenom! 😉

    Kram.

    • Britta skriver:

      Ja, det är inte lätt att vara ödmjuk:-) Jag vet inte om män över huvud taget behöver träna sig på att följa den punkten – det ligger i, typ generna, kanske:-) Skön motvikt i alla fall om man jämför mot Jantelagen, ”du ska inte tro att du är något”. Sista punkten vet jag med all bestämdhet stämmer med mig själv – så unik är jag!

      Kram! Hoppas allt är bra med dig!

  5. Bokmalen skriver:

    Nej, det var inte skåpmat för mig. Underbara ord, men så är han klok den där Uneståhl.

    • Britta skriver:

      Ja, visst var det bra ord. Det känns som om man tar hand om sig lite när man tänker dem och det kan behövas ibland…
      Kram!

Kommentera

