Hur kan det komma sig…

Hur kan det komma sig att vita alltid sett sig förmer än svarta människor? Det är en gåta för mig – att hudfärgen automatiskt skulle placera någon i ett bättre läge. Det är ungefär som om att män skulle vara förmer än kvinnor eller att långa människor skulle vara bättre än korta eller vice versa. Ungefär så befängt tycker jag det är.

Christer Björkmans uttalande om den underbare dansaren Ausban Jordan i Loreens Euphoria, citat Aftonbladet ”Christer Björkman medger att SVT och Warner music, under ett möte om Loreens bidrag i Baku, pratade om hudfärg.

– Jag konstaterade rent faktamässigt att sedan semifinalerna infördes i ESC har ingen färgad gått till final. Och jag sa: hoppas verkligen inte att det drabbar oss, säger han.”

Att kläcka ur sig det eller ens tänka det. Vem tror Christer Björkman att han är egentligen?

Nej, kom ihåg Jane Elliot och historien om de blå- och brunögda barnen. Det är lätt att bli herre över andra…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Hur kan det komma sig…

  1. arrami54 skriver:

    Kloka ord Britta, kloka ord med visdom, känsla och själ…
    …mig gilla starkt!
    Kram.

    • Britta skriver:

      Det kan ju vara tillspetsat av tidningen kanske, men att man funderar i de banorna är verkligen absurt. Nej, såna dumheter gillar jag inte…

      Kram!

  2. Fotografen skriver:

    Jag håller med dej, det är helt ofattbart att folk kan låta hudfärg förpassa folk till en bättre eller sämre position än andra. Möjligen är det som du refererar till ”kvällstidningsmässigt” och därav rubrik och innehåll, men visst är det upprörande att man bara kan tänka så.

    • Britta skriver:

      Visst är det. Det är lite sorgligt att människor föds till den här världen och genast blir klassificerade på grund av utseende…

  3. Bokmalen skriver:

    Vi kan inte påminna oss för många ggr om det där!!!

    Jag blir alltid så illamående när jag tittar på det där. Hur lätt det är att vända sig mot någon som inte är som en själv. Att anse sig förmer än någon annan! Usch.

  4. HEMIMAMMA skriver:

    Oprah Winfrey gjorde om experimentet för några år sedan. Det var intressant att se att människor som utsatts för rasism kunde förvandlas till rasister i sin tur…
    Hemikram

  5. Jag skriver:

    Vad säger man utom att det är så sorgligt att tanken ens dyker upp i ens huvud. Men män anser sig vara bättre än kvinnor, varför skulle de annars tjäna mer än kvinnor? Bland annat.

Kommentera

