Med solen i ryggen…

Med solen i ryggen promenerade jag sista biten hem. Jag orkade inte jogga hela sträckan idag, men det gjorde ingenting för jag tittade på björkarnas skira grönska. Det är nu det händer, det fantastiska när naturen liksom håller igen lite, för att sedan plötsligt som genom ett trollslag, löpa amok i prunkande prakt. Jag har alltid älskat försommaren, för den är ett uppvaknande efter vinterdvalan och jag har känt av det även i år. Ljuset och allt som spirar och gror väcker livsandarna. Är det något jag känner ödmjukhet inför så är det våren – allt dött som åter får liv och inte bara det – växer sig större än året innan och får fler blommor eller kraftigare stam och blad.

Med solen i ryggen promenerade jag sista biten hem. Vemodet i en vårkväll är ljuvt. Som om alla vårar före den här vill komma in i minnet och säga: Kommer du ihåg? När du gick vid bäcken, när du kände lerans doft – alla tidigare år du väckts till liv?

Det är inte bara träden och buskarna som blir större, för varje år lägger erfarenheter sin tyngd inom oss – på gott och på ont. Idag var jag lång. Älskade vår. Du tar hand om mig…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Med solen i ryggen…

  1. Ping: …det är Liljekonvaljens tid! | Varghjärta

  2. Jag skriver:

    Så vackert du skriver om våren! Solen får oss att växa, på många sätt! När vi kom hem från torpet i kväll hade frukträden slagit ut och trädgården var helt förvandlad. Det kändes magiskt.

    • Britta skriver:

      Nu har sommaren nästan kommit till Umeå! De senaste dagarna har björkarna tagit fart och gräsmattorna är gröna. Så skönt! En trevlig kväll önskar jag dig…

  3. suttecity skriver:

    Jag blir lite stressad över att inte hinna njuta av maj månad i år, halva nös bara förbi i kyla och regn. Det är min månad, på alla sätt och vis. Älskar när det börjar växa och den skira grönskan, härliga kvällar när man inte vill gå in.

  4. Fotografen skriver:

    Du ligger på en fin 3:e plats, 6poäng efter 2.a platsen. Ny bild på lördag 20.40.

  5. kalebass skriver:

    Mycket intressant blogg. Ber att få återkomma. När det passar är du välkommen att se på MIN skugga !

  6. gunnardeckare skriver:

    Du skriver som en poet!
    Visst är det vacker med försommargrönskan. En underbar tid!

Kommentera

