Jag har varit på annat håll…

Jag har ytterligare en blogg som jag försökte göra något bra av, men på något sätt sitter skrivlusten i den här bloggen och här känner jag igen människorna. Jag skrev några  inlägg,  men vissa saker passerar oförmärkt förbi. Det sista inlägget ”Så mycket bättre” blev heller ingen hit:

”Här kommer natten. Jag fick ståpäls när Miss Li sjöng Pughs ”Här kommer natten” i programmet ”Så mycket bättre”. Denna totala känslourladdning drog som en vind från TV-rutan och in i vardagsrummet., virvlade runt, ökade, avtog och slutade i ett sprakande fyrverkeri. Fyllde rummet. Fantastiskt…Det är natt. Här har också natten kommit. Det finns en speciell klarhet i en natts tystnad. Världen har liksom stannat av. Avskalad och ny. Varje dag är ny. Tiden tar aldrig slut. Den är som ett tryggt ankare att hålla fast i. I båten seglar vi kors och tvärs, guppar omkring, ror – ibland så behöver vi stå precis stilla och kastar i ankaret. Båten snurrar sakta runt den nedsänkta kättingen. Vi håller kvar, men en dag kastar vi åter loss. Driver mot nya nätter, mot nya dagar – mot livet, till livet. Allt är nytt, även om ingenting är nytt under solen – så är varje dag ny. Det är det som är så fantastiskt med natten – när dagen föds…”

Ingen reaktion. Fast jag hade lagt in Miss Lis sång från Youtube. Man gör vad man kan – men ibland räcker det bara inte till. Och det får mig att fundera över orden; vad vi vill säga och vad vi säger. Att ord kan vara förtäckta mantlar av vad vi egentligen vill förmedla – fast i en annan skepnad. Ridåer. Bottnar allt bara i det störta behovet en människa har – se mig. Helst i ögonen. Förmedla. Bekräfta.

Jag tycker fortfarande att natten är vacker och mystiskt levande fast den är så mörk och tyst. Jag tycker fortfarande väldigt mycket om den här bloggen och jag känner mig som hemma igen…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Jag har varit på annat håll…

  1. Jag skriver:

    Jag har undrat var du var. Välkommen tillbaka!

    Ja, natten är avskalad, tyst, lugn och väntande. Men man anar, känner den stilla pulsen av andra som är vakna. En lampa här, ett tåg i natten och sen kommer tidningsbilen klockan tre. Jag tänker att tidningsbudet tänker att där är någon vaken i natt igen. En sorts ordlös tankehälsning i natten.

  2. arrami54 skriver:

    …jo, har märkt att du varit på ”annat håll” och du har varit saknad! 😉
    …och vem älskar inte natten, tiden då nästa dag föds under vargtimmens ”vånda”, det är då varghjärta helst målar, det är tyst, förväntansfullt och stilla.

    • Britta skriver:

      Man får liksom vara ifred – ingenting stör, allt är lugnt. Skönt att ljuset är på väg tillbaka. Jag påverkar väldigt mycket av ljuset. Snart kommer våren, fast där nere i Småland är den väl redan på gång:-)

  3. Tant Otto skriver:

    Här nere i småland är det fortfarande mörkt men man kan ana att ljuset snart är här…solen skiner idag och man får nästan vårkänslor …jaaaa ljuset behövs verkligen för att man ska må bra eller än bättre än man gör.

    • Britta skriver:

      Vårkänslorna har ännu inte infunnit sig i Umeå, men ljuset är på väg, så sakteliga…ibland kvittrar fåglarna på morgonen när jag halvspringer till bussen – och då tänker jag – snart, snart är våren här:-) kram!

  4. gunnardeckare skriver:

    Kul att du är tillbaka på bloggen. Jag tyckte också att Miss Li gjorde ett fantastiskt framträdande med den låten.
    Har sagt det förut men det tål att upprepas. Du skriver fint och poetiskt!

  5. kalebass skriver:

    Lustan kommer och går. Min bästa skapartid, när det begav sig, var just natten. Natten kan vara vacker och mystisk, men också kännas trist och oändlig. Ofrivillig vakenhet är inte roligt, allra minst under vargtimman… Är inne i en sådan period nu. Lyssna på nattens alla ljud, och känslan av att fler är vakna…

Kommentera

