En dag…

Ikväll har jag läst ut boken ”En dag” av David Nicholls. 430 sidor av underhållande, ibland gripande läsning. Del ett börjar med några rader från Charles Dickens och ”Lysande utsikter”: ”Det var en minnesvärd dag för mig, den förändrade mig mycket.

Men, det är detsamma med varje liv. Föreställ dig en utvald dag
som plockas bort ur det, och fundera över hur annorlunda dess
bana skulle blivit. Stanna upp, du som läser detta, och fundera
över den långa kedjan av järn eller guld, av törnar eller blommor,
som aldrig skulle fjättrat dig om det inte hade varit för den
allra första länken på den där minnesvärda dagen.”

Ja, jag googlade på texten och hittade den i en annan blogg och tydligen finns det fler som läst boken och fastnat för just de orden. Alla människor liv och minnesvärda dagar. Allt vi bär inom oss. Och jag tänker: jag borde läsa en bok av Charles Dickens…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till En dag…

  1. Jag skriver:

    Lysande utsikter har jag sett två gånger på TV och båda gångerna fascinerats av blandningen saga och realism. I Dickens berättelser finns alltid svärta, nästan skrämmande ibland. Ja, man kan ju fantisera över vilken vändning livet skulle tagit om inte om hade varit. För mig går det där om:et längre bak, till min morfar som var en av de få matroser som tog sig över isen till Finland från upproret i Kronstadt, med gevärskulorna vinande om öronen. ”Skjut dem som rapphöns!” beordrade Trotskij. Men han klarade sig.

    • Britta skriver:

      Vilken tur att din morfar klarade sig. Måste ha varit händelse som satte djupa spår i honom. Jag tror jag måste läsa boken ”Lysande utsikter”, fast just nu har jag en hel packe olästa böcker, som jag först ska läsa. Böcker är underbara, väcker alltid tankar och funderingar. Ha en trevlig fredagskväll!

  2. Jag skriver:

    Detsamma, Britta!

  3. gunnardeckare skriver:

    Boken finns nånstans här hemma också tror jag. Hustrun har läst den men sen har det inte blivit av för mig än.

  4. HEMIMAMMA skriver:

    Alla dagar med gott och ont händer oss – det som skiljer oss åt och kanske stärker – är ju hur vi förhåller oss till det som händer – i stället för det som händer?

    Hemikram ♥

Kommentera

