Om en förhoppning…

Late bloomers

Världen vore aningen
gråare, om allt
varit förutbestämt
om alla såg ut
på samma sätt,
gick på samma sätt,
sa samma saker
som en skrattande apa
i en bur, tillsammans
med andra djur

Vi vill alla
bli berörda, känna
något annorlunda
de människor vi älskar
mest av allt
är de som kan se oss
genom andra ögon

De går genom livet
tänker tusen tankar
tills en dag
bitarna faller på plats
och kronbladen slår ut
i underbara färger

Ja, vi älskar dessa
late bloomers
och önskar att någon, någon
aldrig slutar vattna
våra egna späda skott

 

Britta Johansson 2013-03-22
Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Dikt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Om en förhoppning…

  1. arrami54 skriver:

    …den vackraste Magnolian är den som blommar om på hösten.
    Så vi får aldrig sluta ge livet ”vatten”.

    (Fin dikt, din alltså!)
    Kram. 😉

  2. Jag skriver:

    Ja, tänk när allt faller på plats och det vattnarna såg spira slår ut i blom! Så fint uttryckt, Britta!

    • Britta skriver:

      Kanske är vi bara för otränade för att själva förstå att blomman är på väg att slå ut eller redan har gjort det:-) Tack Jag, eller jag menar förstås du!

  3. gunnardeckare skriver:

    Vad fint du hanterar språket. Både när du skriver poesi och på prosa. Du skulle nog pröva att få nåt utgivet på pränt även om du når publik via bloggen.

    Glad Påsk!

    • Britta skriver:

      Tack Gunnar! Jag har försökt ett par gånger att skicka texter till förlag – men, det gav inte så mycket. Jag kanske får prova igen… Glad påsk!

  4. HEMIMAMMA skriver:

    Vackert!

    Hemikramar ♥

Kommentera

