Är Gud kristen, muslim, jude eller hindu?

Usch, vad jag är less på människors tro på att ens tro är den enda tro som är den rätta tron. Hängde ni med där? Nej, inte ens jag gjorde det. Måste vi blidka Gud? Måste vi fördöma andra för att själva duga – bara för att man har makt att göra det. Gruppdynamik. Härligt. Vem är vi att veta vem Gud är? Vem kan säga att Gud är si eller så eller att han, hon, hen är av den uppfattningen att du duger och du – duger inte? Har vi inte då förpassat Gud till en fyrkantig förpackning som vi själva skapat i vårt medvetande?

Jag är. Jag tänker. Jag har svårt för plattityder. Jag gör fel. Jag vill ändå göra rätt. Och jag frågar mig – har Gud humor? Kan Gud skratta åt människors små spratt och upptåg och se mellan fingrarna åt små busstreck? Blir Gud bedrövad när han ser människornas hårdhet och tron på att den skulle gör dem bättre – än andra?

Gud – är du kristen, muslim, jude eller hindu? Eller är du något som står över allt vad människor tror och tänker. Kanske struntar du i om man tillhör EFS, Pingstkyrkan eller ber till Allah? Kanske vill du bara att en hand räcks till en annan hand och ingenting annat egentligen spelar någon roll. Säg…

 

4 tankar på “Är Gud kristen, muslim, jude eller hindu?

  1. Bra frågat, där! Tror själv att Gud är kristen, jude, muslim, hindu, buddist, agnostiker och ateist! Tror också att Gud är ”vi” och att ”vi” är Gud, och att vi själva är med och skapar den verklighet vi vill ha – han tvingar inte på oss det vi inte vill ha. Den Gud jag tror på är kärlek och skiter fullkomligt i om vi kallar honom Gud, Allah eller ”naturen”. Han är fullkomligt med på att var och en blir salig på sin tro – såvida man blir just salig och andra inte osaliga på grund av ens tro.

    I alla fall är det så jag tror ”i mina bästa stunder.”

  2. Det är bara kristna, judar, muslimer som tjafsar om om ”vem” Gud är. Det gör dock inte hinduer som menar alla andra religioner är även dem ett sätt att komma närmare Gud. Man ska vara försiktig när man pratar om olika religoner och helst ha studerat ingående fakta på olika synsätt.

  3. Om Gud är vad han borde vara så skulle han vara förkrossad varje gång han ser en människas liv slockna, dödad i hans namn…

    Tyvärr så är jag en sekulärt tänkande människa och mina Gudar heter Einstein, Newton, Dawkins och liknande saker och även om vetenskapen inte kan förklara det som faller under det paranormala idag, så är jag övertygad om att den kommer att göra det en dag.

    Men KRAFTEN är kärleken och i den bemärkelsen tror jag ”Gud” existerar och den är i första hand andlig och inte religiös…

    Hemikram ♥

Lämna en kommentar