Hade det varit i Sverige så…

Ja, vad hade hänt då?

Jag sitter i gaten på Aeroporto di Fiumicino och väntar på mitt flyg till Arlanda och Sverige. Ett litet sällskap svenskar sitter i stolarna bakom mig och en killekarl med blont lockigt hår och hästsvans berättar en historia om en besök i en affär. Han skrattar högt och säger: Hade det varit i Sverige hade man fått hjälp, då hade de kunnat. Han studsar iväg. Och jag tänker – vad vi är stora av oss. Vi tror att vi kan allt. Bättre än andra. Och jag fortsätter att tänka. I alla affärer och matställen jag besökte så hälsade man varandra med goddag: Buongiorno signora. Alltid god morgon, alltid god kväll. Alltid se varandra i ögonen.

I Rom bor det nästan 3 miljoner människor. I Sverige ca 9,5 miljoner människor. I Italien ca 60 miljoner innevånare. Men, i Sverige vet vi alltid bäst. Vi vet allt så bra att vi förstått att det rationella är det bästa av allt. Spara tid det är vi bra på. För att hinna allt annat man ska hinna med. Vi lever på något sätt ett liv utanför livet. Effektivt.

Det får mig också att tänka på vad det är att leva. Att verkligen leva. Orationellt och fritt. Skrämmande tanke för en svenska. Vara likadan, inte sticka ut. Passa in. Men jag tänker att gå ensam i Härnösand skrämmer mig mera än att strosa ensam i Rom. Jag kommer att vända åter. Se Italien igen. Jag längtar inte efter de svenska fjällen eller livet på landet. Nej, jag längtar efter någon som säger Buongiorno signora…

IMAG0739

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Hade det varit i Sverige så…

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Föreställer bilden Fontana di Trevi?

    Hemikram

  2. gunnardeckare skriver:

    Hej Jag ser att vi delar intresset för Italien. Och jag tycker precis som du att vi svenskar är alldeles för självgoda. Helt klart finns det mycket som är fel i Italien men mycket som är bra också. min dotter o hennes sambo besökte en stjärnmärkt resturang i Bologna och hade då 6 mån gamla barnbarnet med. Inga problem, värden lyfte upp barnet och presenterade henne för alla gäster. Det skulle jag vilja se i Sverige!

    • Britta skriver:

      Det gör vi! Jag längtar tillbaka. Hoppas att jag kan åka nästa sommar igen. Mysigt att de är så barnvänliga. Vi har en del att lära i Sverige…Hoppas att du har det bra Gunnar. Alltid roligt att höra av dig!

  3. Anna skriver:

    Du kan jag få följa med nästa gång? Har ingen att åka till Italien med. De jag har vill åka till Bålsta.

  4. Anna skriver:

    Att åka själv har jag också gjort ett par gånger och det har varit hur bra som helst. Dock bara på kortare resor som att ta en fyradagars till lite sol och värme. Skulle kanske inte gjort det när jag var yngre men nu känns det helt okej och jag har inte känt mig ensam en sekund under dessa resor, bara själv.

Kommentera

