Vi får aldrig glömma att kärleken är störst av allt…

”Medelåldern för kvinnorna som skilde sig under 2012 var knappt 42 år och för männen 45 år.” Detta kan man läsa på Statistiska centralbyråns hemsida. Det stämmer nog i mitt fall också – för jag var nog ungefär 42 år när jag skilde mig och min man några år äldre. Nu har det gått ett decennium sedan dess.

Det finns andra hemsidor också; exv Skilsmässaonline som käckt skriver att:

”Enklaste & smidigaste sättet att få skilsmässa i Sverige
En skilsmässa behöver inte vara komplicerad eller dyr. Välj det skilsmässopaket som     passar er bäst. Inom 2-4 arbetsdagar upprättar en jurist de handlingar ni behöver för er skilsmässa. Allt postas hem till er, redo att skrivas under. Snabbt, enkelt & billigt.”

Så avskalat enkelt. Ord kan ibland vara helt tonlösa och nästan känslokalla. Det behövs i vissa situationer. Som skilsmässor. Eller döden. Eller alla händelser som berör.

Vi är mycket för att rationalisera saker och ting. Skriva ner ord på papper som låter ungefär som om ”använd ett paraply om det regnar”.

Som vårdguiden: I Sverige har vi fri abort och kvinnan har rätt att själv fatta beslut om sin kropp. Om du är tveksam till om du vill behålla barnet kan det vara bra att prata med någon som du har förtroende för till exempel en nära vän eller en familjemedlem. För även om du har rätt att göra abort så kan det vara ett svårt beslut.

Eller på Fonus hemsida: ”Att planera för sin död och begravning kan först kännas märkligt…planeringen handlar lika mycket om att själv bestämma som att underlätta för närstående”

Och vet ni vad – ibland kan tonlösa ord slå hårdare än ord som river i.

Men här kommer lite Britta-filosofi:

Om du är gift och har tänkt skilja dig. Gör det – men gör det i kärlek. För trots allt så delade ni många år av era liv tillsammans. Ni delade något. Barnen. Allt ni gjorde och fick. Lyfte dem högt i luften. Skrattade. De stora ögonblicken delade ni.

Barn är en gudagåva. Man kan inte döma. Det finns situationer när en abort är nödvändig. Men fundera en extra gång.

Du behöver inte planera allt. Det räcker med PPM och pensionsförsäkringen. När du är död – är du död. Vila redan nu i den vetskapen. Men, kanske en dag kommer du till liv igen! Kanske finns det en gud som är barmhärtig och fylld med känslor. Kanske…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vi får aldrig glömma att kärleken är störst av allt…

  1. arrami54 skriver:

    En skilsmässa är alltid en sorg, och att separera som vänner är svårt även om ”avskalat enkla ord” underlättar. Min empiriska erfarenhet är den att ”vänskapen/kärleken” dör och att man skall låta den göra det vid en separation. Rationaliserande är ett effektivt verktyg för att överleva, gå vidare, ingenting annat. (Även när känslorna är i kaotiskt läge.)
    Att acceptera, förbereda alla livets skeenden och slut är klokt…och i sig en kärlekshandling eftersom det underlättar för de efterlevande.
    Vet inte om jag skrivit det förr, men du är en vacker själ Britta, en sällsynt vacker själ!
    😉

    Var rädd om dig och må bättre än gott!

    • Britta skriver:

      Vad glad jag blir:-)

      Och jag vet att ibland är det bäst att vara rationell, saklig, avskalad – för att tona ned känslorna, fast ibland undrar jag vad vi gör av dem – när det inte är riktigt accepterat att visa dem.

      Hoppas allt är bra med dig också!

  2. Att skiljas i kärlek, det lät vackert och det borde vara så, en gång så var man ju kär som bara den 🙂

Kommentera

