Uppfriskande…

Jag köpte boken igår. I en riktig bokhandel där man går in och luktar och känner på omslag. Funderar – om man inte redan vet vad man är ute efter och frågar mannen bakom disken. Jodå, de hade boken som var slutsåld på nätet – ”Egenmäktigt förfarande – en roman om kärlek”. En hel bok utan särskrivningar och ett språk som jag gillar. Boken fick mig att tänka på Strindberg. Jag vet inte om någon förut liknat Lena Anderssons uttryck med Strindbergs, men jag känner det så. Det här är en bok som man kan läsa flera gånger. Kärlek, makt, svaghet, likgiltighet – allt finns där.

Jag funderar ofta på ord, hur de skrivs eller vilka ord man använder och som är populära just nu. Jag köpte en flaska diskmedel. Jag gillar citrondoft. Den förra flaskan är inte riktigt slut ännu, så jag antar att de kommer att få stå bredvid varandra ett tag. Den ena har en fantastisk upplösning mot fett och den andra är inspirerad av naturen. De ser ut som ett äkta par där de står med hattarna på sned. Tillsammans bor de på min diskbänk.

Allt måste beskrivas så att det ska kännas. Reklamen, rubrikerna, löpsedlarna. Därför är en titel som ”Egenmäktigt förfarande” så befriande. Ibland undrar jag om vi håller på att tappa bort vårt språk. Det är som om det inte längre spelar någon roll. Ingen som längre säger att man måste stava rätt. Rättstavning. Ord som kan bli poesi. Sväva. Uppåt…

IMAG0771

 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Uppfriskande…

  1. Jag skriver:

    Som diskmedelsbubblor kan ord bli. Kan det var så att det är så mycket som skrivs nuförtiden. Att det skrivs på språng, oplanerat, utan större önskan än att få kontakt med någon där ute i rymden, få bekräftelse, gillande, ett litet svar? Ju mer som skrivs desto fler felmöjligheter. Men som du, en ordestet och även jag fast jag nu skriver många fel, får ont i ögonen av ibland.

Kommentera

