Jag önskar att jag varit klokare…

Nämen, ångra ingenting. Gå bara vidare i livet. Säg adjö till det som varit. Är inte det vad vi säger idag?

Jag vet med bestämdhet att jag var klok när jag föddes – sedan mötte jag ett antal människor som var mindre kloka – än vad jag var. Det var spridda skördar, intelligens är inte alltid ett mått på klokskap. Finns det verkligen människor som går oskadade genom livet – nej, jag tror inte det. Vi borde kunna göra annorlunda, vi borde kunna vara mera vidsynta, vi borde – ja, vadå? När vi inte vet mera än vad vi själva är – hur kan vi då göra skillnad…

Se framåt…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Jag önskar att jag varit klokare…

  1. Jag skriver:

    Inte är det lätt att bara stryka av sig det som varit och gå vidare. Egentligen helt omöjligt, det har ju gjort avtryck i oss på något sätt om vi inte är gäss som låter allt rinna av oss.

    Intelligens är helt klart inte ett mått på klokskap, det krävs mer än så.

  2. arrami54 skriver:

    Vi lever i nutid och dåtid, det som ligger framför oss anar vi bara…
    Det är klart vi skall se framåt, men ingen kan förneka att ”tiden” lämnat spår…ärr på vår själ och kropp.
    Jag önskar också jag varit klokare ibland, men vi färgas av tiden, vår ”kultur”, vår miljö/omgivning, våra minnen …och ibland undrar man: ” – Klokhet, värderas det?”

    Må bättre än gott Britt och var rädd om dig. Du är en vacker själ och harmonin ligger där framme och väntar på dig! 😉

    • Britta skriver:

      Ja, det är klart att vi ska se framåt! men ibland kan man inte undgå att se bakåt. Kanske är det en slags utvärdering av det som är just nu. Bygga vidare på det man har. Hoppas du har det bra min vän:-)

  3. gunnardeckare skriver:

    Det är lätt så här i efterhand att se allt oklokt som man har gjort. Men samtidigt har många av dom mindre bra besluten lett till positiva saker som annars inte hade blivit av.

    • Britta skriver:

      Ja, det är alltid lätt att vara efterklok:-) men vi gör väl så gott vi kan. Försöker i alla fall. Hoppas allt är bra med dig Gunnar!

  4. kalebass skriver:

    Jag kommer in lite så här på sladden… Efterklok är alltid lätt att vara. Vi tar beslut som visar sig vara fel. Oftast omöjligt att veta på förhand. Inte lär vi av våra misstag heller tyvärr.
    Ren intelligens innebär inte klokskap. Saknas känsla och inlevelse så är den snarast farlig. Att förstå sig själv är inte det lättaste, hur svårt är det då inte att förstå andra?

    • Britta skriver:

      Sant. Det är lätt att vara efterklok när man har facit i hand. Man kan nog aldrig förstå riktigt allt – det gäller nog bara att göra sitt bästa. Och när det inte lyckas, försöka om igen. Tack för ditt svar!

  5. kalebass skriver:

    Så sant. Vill passa på att bjuda in dig till mig om du vill titta på mitt senaste inlägg (ang, att känna sig själv! 🙂

  6. HEMIMAMMA skriver:

    ”Roll with the punches”…

    Hemikram ♥

Kommentera

