Julen är här…

Eller rättare sagt; snart är den här. Jag håller på att återskapa julen. Det slog mig igår när jag lade fram juldukar och några tomtar kom fram och trasmattan i rött, grönt och blått – att jag återskapar min barndoms jul. Tryggheten i det välbekanta och att känna banden till det som var då. Allt kommer så nära. Julens dofter är skinkan i ugnen, pepparkakorna, glöggen som kokas och sillsalladen. Mammas recept. Kryddpeppar i köttbullarna och inte för mycket socker i lagen till den inlagda sillen. Bonaden som satt i kökskammaren, som min mormor sydde till min mamma och som jag älskade. En julafton fick jag en broderad bonad av min mor, en exakt kopia av mormors skapelse med orden ”Välkommen, härliga juletid”. Det är en slags affirmation, den säger inte att julen är jobbig, stökig, stressig och ångestskapande – den säger att julen är en härlig tid. Den säger inte att man måste förgås av stress innan julen – den säger ”förbered en del, köp lite klappar, gör det som känns bra och njut sedan av lediga dagar och känn lite frid.” Välkommen härliga juletid.

Jag saknar en julkrubba. Jag har ingen. Det var annars höjdpunkten vid barndomens julförberedelser, att placera ut Josef, Maria, de tre vise männen, fåren och hoppas att det lilla, nakna Jesusbarnet fortfarande fanns kvar bland julgrejorna. Utan att tänka på det har jag alltid återskapat. Våra ritualer som vi gör, som så många andra gjort före oss – för att minnas ursprunget och komma nära tillbaka i tiden till den allra första händelsen.

I år kommer jag och min dotter att fira julafton tillsammans – vi två – med ett gammaldags julbord, en levande gran och julens dofter. Och tillsammans ska vi se Karl-Bertils Jonsson julsaga och drömma oss bort till en tid – när det fanns en man som hette Tage Danielsson och en skolpojke som hade Robin Hood som idol.

Välkommen, härliga juletid.

IMAG0838

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Julen är här…

  1. Tant Otto skriver:

    I år blir det inget återskapande alls hos mig..är anti julfirandet mer än någonsin detta år..tråkigt ..hm ..kanske det men jag har ledsnat på all commerce ..så jag jobbar hela julhelgen i stället och hoppas att det går över fort. Ska fira alternativ jul i stället och hjälpa till i Kyrkan där jag går på gym. Såg att de behövde folk mellan 12 och 4 ..det känns bra att kunna hjälpa till och skapa gemenskap för ensamma människor.
    Sen får mamma besök av mig innan jag ger mig av till jobbet, mina barn firar på annat håll så jag är ensam så jag struntar i att fixa jul här hemma. Det känns lite konstigt men jag får ställa fram lite tomtar som sällskap 🙂
    Jag har en paradhanduk som min farmor sytt åt mig den ska jag väl hänga fram i köket som vanligt..den skapar riktig julstämning för mig..den ska jag leta fram idag.

    Ha en skön helg!

    • Britta skriver:

      Mycket julstämning kan finnas i en gammal paradhandduk! Vad bra att hjälpa till med alternativ jul. Jag var själv en midsommarafton och jag har nog aldrig känt mig så ensam som just den kvällen. Önskar dig en fin 3:e advent!

  2. Jag skriver:

    Återskapandet går kanske i vågor, i perioder för somliga av oss. Just nu är jag långt ifrån det, snarare inne på att inte fira alls. Men visst blir det julfirande, bara inte pyntat och ordnat av mig, utom julklapparna. Vi tar en julmiddag på juldagen med hela konkarongen.

    Sen beror det kanske på vilka julminnen och jultraditioner man har haft, vad som är viktigt att minnas och vad man vill ta bort. För mig är färgerna viktiga; rött, grönt, vitt, silver, det går inte att ändra på till modernare firande, då är det inte jul utan något annat, kanske främst framkallat av köpmännens behov av att få oss att köpa nytt nytt nytt.
    Din julbonads affirmation är härlig, det ska jag försöka ta till mig!
    Kram, Britta.

    • Britta skriver:

      Julgranen barrade och nu har julgrejorna åkt ned i sina kartonger igen. Jag har inte så många och det kändes på något sätt skönt att ljusa upp rummen igen. Vi har ingen snö och gräsmattorna lyser gröna. Men, det kommer nog snö framöver ändå. Hoppas du har haft en fin julhelg! Kram!

  3. kalebass skriver:

    Precis så som du beskriver julen, så minns jag den. Ja, jag tror det är vår barndoms jular vi försöker återskapa. Men den magi som man upplever som liten, då allt plötsligt fanns på plats med glitter, dofter, gran och annat skimmrande är omöjlig att återskapa. Magin har utbytts till stress och måsten. Nuförtiden är för mig julbordet höjdpunkten!
    Friden infinner sig vid tiden för midnattsmässan på tv…

    • Britta skriver:

      Ja, julmaten är god! Jag och min dotter lyssnade på en kör i kyrkan någon vecka före jul. Det är där julstämningen är. Där försvinner den inte. Hoppas din jul har varit bra!

  4. HEMIMAMMA skriver:

    För mig handlar Julen om en tacksägelse för och att njuta av allt vi har…

    Hemikram

Kommentera

