Låt oss vara ärliga…

Vem kan övertyga vem egentligen? Allt känns så småaktigt ibland, som om vi fortfarande är små barn som lallar omkring och slåss om spaden och hinken i sandlådan.

– Det är min spade!
– Nej, det är MIN!
– Ge hit!
– Neeeej. Mammmaaaaaaaaaaa.

Som Zlatan som tycker att herrfotboll ÄR fotboll. Eller att man tycker att andra som har avvikande åsikter eller har en annan tro är typ dumma i huvudet.

– Det är min Gud!
– Nej, det är MIN!
– Förresten finns det ingen Gud alls!
– Jo, det gör det.

– Vi moderater tror på jobbskatteavdrag, att folk i allmänhet är lata (utom vi moderater förståss) och simulerar sjukdom. Fast dom är fullt friska.

– Vi folkpartister tror på en skola i världsklass. Hur den ska bli det – funderar vi fortfarande på. Huvudsaken att ordet LIBERALISM är inskrivet i läroplanen.

– Vi centerpartister vet överhuvudtaget inte längre vad vi tror på. Det finns ju inga bönder kvar i Sverige snart! Bondeförbundet. Hur i hela fridens dagar ska vi bli av med den gamla, unkna stämpeln. Koskit och dynga. Man kan ju köpa mjölken från Tyskland.

– Vi vänsterpartister är inte längre kommunister. Vi är gamla socialdemokrater fast i en annan skepnad. Vi är emot. Så länge det finns någon som är för. Men vi tror på den lilla människan. Den människa som är sjuk och moderaterna tror är frisk. Typ.

– Vi sverigedemokrater tror på svenskarna. Ja, alla de som är födda i Sverige och inte har något som helst koppling till andra länder eller kulturer. Vi gillar hemvävda folkdräkter och svenska flaggan. Vi inreder våra hem i gult och blått och klipper håret kort.

– Vi socialdemokrater tror fortfarande att vi kan få ett samhälle som andas solidaritet. Jämlikhet. Vart är skolan och omsorgen på väg? Varför tror inte hela Sverige på oss längre?

– Vi kristdemokrater får ge avkall på det vi tror på för att passa in. Vi vågar inte säga att vi är kristna, att vi tror på en annan och bättre värld.

Jag önskade att vi hade ett samhälle där alla människor fick och gav respekt. Oavsett vad. Jag önskade att kärleken fick sippra in i varje iskallt hjärta och smälta det. Jag önskade att det inte längre fanns någon jämförelse och att därför var alla människor fullt tillräckliga utan skönhetsoperationer och löshår. Jag önskade att alla människor var älskade och därför trygga. Kanske älskad av någon som är mycket större än vad vi är…

Gott slut och Gott Nytt År!

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Låt oss vara ärliga…

  1. imsy skriver:

    Himla bra skrivet! Människor borde tänka på hur de egentligen är själva istället för att klanka på andra. Det är bara så förändring kan ske.

    Gott Nytt År, Britta!

  2. Tant Otto skriver:

    Tack Britta för dessa ord som jag själv inte skulle kunna få till..formuleringar som du fått till så bra så att de går rakt in i mitt hjärta.Jag önskar mig oxå ett samhälle fullt av respekt och omtanke för varandras olikheter…där alla får vara och se ut hur de själva vill.
    Ett kärleksfullare samhälle där alla kan känna trygghet, kärleken ❤ och få vara älskad av någon…
    Ja en sån värld vore mycket enklare att leva i…så jag önskar precis som du..

    Gott nytt år Britta!

  3. arrami54 skriver:

    Bra text, men lätt utopistisk när man vet hur vi fungerar. 😉 Tyvärr är däggdjuret människan tämligen korkad, lättlurad och korrupt. Vi slåss för våra ”revir” på alla plan, likt alla andra som kryper, krälar, springer, flyger…
    Orden i sandlådan, som t.ex. ordet DUM får vi leende omtolka till att betyda: Duktig, Underbar och Medveten.
    Världen fyller barnen med illusioner, men när vi väl går härifrån tror jag vi förlorat dem alla…

    …men jag önskar verkligen dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR!
    (Du är fin, en vacker själ!)

  4. Anna skriver:

    Meeh…finns det bara positiva saker att säga om sossarna men negativa om alla andra partier?

    • Britta skriver:

      Fast tycker du att det var enbart positivt? Men, jag kunde inte helt racka ned på Socialdemokraterna, för jag tycker att de gör ett gott försök. Dessutom glömde jag Miljöpartiet. De hade inte heller blivit så elakt granskade:-) Gott slut Anna och Gott Nytt År! Kram!

  5. Jag skriver:

    Om det vore på hink- och spadenivån ändå. Det är så mycket som är så mycket allvarligare och som drabbar så många.
    Gott slut och gott nytt år, Britta!
    Kram

    • Britta skriver:

      Det pågår en del mycket otäcka saker och ibland funderar man hur det kan komma sig att det i toppen ibland hamnar människor som verkar vara omänskliga. Jag hoppas att du också får en gott slut och Gott Nytt År! Kram

  6. kalebass skriver:

    Det lustiga och läskiga är väl att de flesta önskar så. Ändå ser det ut som det gör…?
    Låt oss vara ärliga… vi förtjänar inte bättre !

Kommentera

