Get a grip on yourself…

Jag finner det fascinerande vad som finns inom människan. Eller människorna, kanske jag skulle ha skrivit. Det som är lika, det som förbinder oss med varandra. Att förmodligen är det så att människor inte kan uppnå sina fulla potentialer om de inte befinner sig i rätt miljö eller blir bekräftade av andra. Kanske är det därför som plastikkirurgin fått ett sådant genomslag – det vackra har alltid en tendens att dra till sig något. Fast kanske har plastikkirurgi ett annat syfte: om man ser att någon gjort ett ingrepp – så är de i samma klubb. De vackra eller de som vill vara vackra och har råd. Det är ungefär som att köpa en riktigt dyr tröja som ser ut som en H&M, men alla som köper dyra kläder vet att just den tröjan är väldigt, väldigt dyr. Man är med i klubben, den som exkluderar och inkluderar.

Man kan exkludera andra på olika sätt. Här är några exempel:

Stark kvinna
Akademiker
Höginkomsttagare
von
Hollywoodfru

Eller att helt enkelt uttrycka sig på ett sätt som förklenar andra. Framhålla vissa grupper eller typer av människor som förmer än andra. Det måste ha sin grund någonstans, en början som ett litet barn inte hade möjlighet att värja sig mot. Påverkan, åsikter, indoktrinering, livsstil. Vi kunde alla ha varit annorlunda. Jag kunde ha varit du och du kunde ha varit jag – om inte – det eller det hade hänt eller förutsättningarna varit erbarmligt dåliga eller väldigt bra och stabila. Någon som levde för dagen och inte hade råd med annat kunde ha varit Prinsessan Victoria och von den eller den kunde ha bott i en familj som inte fick lönen att räcka hela månaden. Vad jag menar är att förutsättningarna är olika, att det förmodligen bor en prins eller prinsessa i alla av oss – om vi bara haft de diamantbeströdda diademen. Jag menar inte att man ska förringa vad människor åstadkommer, men det kan vara nyttigt att tänka på att något gjorde oss till det vi är – fast vi har våra egna val och viljor.

Jag är bara en enkel bonddotter, men vi hade Vilhelm Moberg i bokhyllan. Och kanske skulle nästa års julklapp inte vara en väldigt dyr teknikpryl – utan en kvalitetsbok, en riktigt bok som man kan hålla i och bläddra sidor fram och tillbaka – i papper. Jag kunde ha varit utbildningsminister – om jag bara hade vetat att jag kunnat…

 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Get a grip on yourself…

  1. arrami54 skriver:

    Tror du hade blivit en utmärkt utbildningsminister!

    …och ang din kommentar inne hos mig:

    Visst är Whiskey söt och även Cola!

    Ja Britta, givetvis ”finns den där unga, roliga människan inom en fortfarande”, liksom barnet vi en gång var. Problemet är att med ålder och förlorade illusioner så ler de inte igenom ”molnen” så ofta längre, de unga och ”goa” vi en gång var. Tungsinnet har iallafall växt hos mig, men livet är en berg och dal bana, ibland är man långt ner och gräver, ibland flyger man långt ovan molnen.

    Hoppas du flyger…och leende!

    Ha en skön helg du också! Kram. 😉

Kommentera

