Att ändra på gamla inkörda mönster…

Att knäcka koden, att förstå, att återvända, att bli ett i ett sammanhang. Dessa isolerade öar. Vackra, i sin karghet – sett från utsidan, men att vara en vacker ö är bara att vara en vacker ö. Att hela tiden känna att man vill resa till något istället för att vara nog som man är.

Kanske är det människans största gissel eller åtminstone största fundering över tillvaron – dubbelheten. Att alltid vara på väg, fast man vill stanna. Att vilja känna lugn, men bli uttråkad. Tvillingen vi söker som ska göra oss hela, den tappade biten som finns någonstans. Varför tappade vi den från början? Vad är det vi söker som vi tror vi vet vad det är – bara vi finner det så kommer vi att känna igen det, veta att just det är det som fattades…

Vad är det vi vet, som vi inte kommer ihåg. Ungefär så har jag alltid sett på livet. Kommer sanningen att göra mig fri?

Den sociala kompetensen. Sociala medier. Man uppfinner nya uttryck för allt, fast ibland kan jag tycka att det i social kompetens kan finnas en viss förljugenhet, ett smart sätt att glida fram genom livet genom att vara blank och trevlig. Dubbelheten. Var går gränsen mellan förljugenhet och smidighet och när blir ord bara ord utan innehåll?

 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Att ändra på gamla inkörda mönster…

  1. Tant Otto skriver:

    Usch ja ytligheten, dubbelheten att sätta på sig masken och spela en roll.. man är ju huvudrollsinnehavaren i sitt liv….så varför spela något man egentligen inte är bara för att visa upp en fin fasad utåt?
    Det är klurigt klurigare än klurigast att försöka få till sitt liv på bästa sätt ..man förväntas ju vara på ett visst vis och bryter man det mönstret passar man kanske inte in längre.
    Man bör vara ärlig mot sig själv och vara den man är innerst inne ..det är inte enkelt..men det är enligt mig enda vägen för att må bra så bra som möjligt i en förljugen värld där man inte kan lita på någon..än sig själv egentligen..knappt det ibland.

    Kram

  2. MizzLiz skriver:

    Du har satt ord på mina tankar.

Kommentera

