Om inte alla konstnärer hade funnits…

Vad är konstens uppgift? Vad är konst? Alla har vi väl en uppfattning om vad vi betraktar som konst. Jag själv har en åsikt som funkar för mig: det ska vara vackert, det ska beröra och det ska vara professionellt. Alltså inga klåpare. Konstnärskap är en profession. Jag önskar verkligen att jag var en konstnär. Att jag kunde beröra. Är inte det vi människor önskar allra mest, att beröra någon, ge något viktigt. Jag kan inte rita, inte måla, inte göra något konstnärligt alls. Jag kunde kanske vara med i en stumfilm. Kanske. Jag är bara en vardagspoet. Det står säkert inte i SAOL. Vardagspoet. Jag bara tjatar och tjatar.

Sen reality-poesi av Britta 2012-02-12
när jag går hem på kvällarna
efter jobbet
på de slippriga trottoarerna
glider genom gathörnen
och det isiga vattnet
tränger igenom mina
trötta skinnstövlar
känner jag i kurvan ned till
hyreshuset matoslukten
samma sort varje dag av
stekt falukorv och makaroner
och jag ser dem framför mig
barnen som stojar
runt matbordet och slåss
om ketchupflaskan
och jag tänker
inte är det klinkers
och kakel som för oss
människor samman –
ge mig en doft av
något jag känner igen
– så är jag alltid hemma

Och jag tänker att det är bara två dagar kvar, två dagar kvar tills min pappa skulle ha fyllt 98 år. Men ge mig en doft av något jag känner igen, så är jag alltid hemma. Det gröna, det blåa och det röda huset. Och allt jag har, bär jag inom mig och alla känslor i alla människor är större än man någonsin förstår.

Sen reality-poesi…

 

 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Om inte alla konstnärer hade funnits…

  1. arrami54 skriver:

    Det ÄR poesi när man känner sig som hemma…och du fick mig att känna det! Kram.;-)

Kommentera

