Jag funderar över rasism…

Enligt SAOL är rasism: åskådning som hävdar att olika människoraser har olika värde och bör ha olika ställning i samhället. Jag kan tänka mig att om man föds i den föreställningen att människor har olika värde (om människor runt omkring tutar i en, en massa dumheter) så blir man rasist.

Jag tror att den största skillnaden mellan människor är utbildning. Om människor inte kan läsa, inte kan skaffa sig en egen åsikt och är beroende av andra. Om livet inte är stort, utan litet – vad blir man då? Om man inte glidit runt på en räkmacka…

Människovärde; finns ingen definition i SAOL, men vi människor har ett lika värde och bara det att vi är människor ger oss ett värde som ingen kan ta ifrån oss. Vi delar på den här jorden den tid vi lever här. Det måste vara rättvist. Vem har rätt att säga att man är förmer än någon annan? Ingen har den rätten. Man har rättigheter och skyldigheter och man måste försöka att göra det bästa man kan.

Mycket idag är så ytligt. Fernissa. Som om vi glömt hur svårt det är att vara människa och måste dölja det bakom lager efter lager av förljugenhet. Den största skillnaden måste vara utbildning. Den dag alla människor kan läsa, den dag vi blir fria människor – då finns kanske ingen rasism mera.

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jag funderar över rasism…

  1. gunnardeckare skriver:

    Jag tror att rasism i grunden är okunnighet och rädsla. När utvisningshotade får ett namn , ett ansikte och betyde nåt för ex kamrater på en skola så sluter nästan alla upp

Kommentera

